קומיקס: אי זו מין חיה זו ?

קומיקס: איזו מין חיה זו ? הקומיקס, המוכר גם בשם נובלה גרפית, צובר בשנים האחרונות מעמד חשוב בהצגת סטראוטיפים חברתיים, סוגיות פוליטיות בוערות, אירועים היסטוריים וטראומות לאומיות. בהיותו נגיש למגזרי אוכלוסייה מגוונים ולגילאים שונים בעיתונים יומיים, בכתבי עת ובספרים, הקומיקס מתפקד בתור דמות מראָה של התרבות שאנו חיים בה ותורם לעיצוב תודעתנו החברתית–היסטורית לא פחות מכל מדיום אמנותי אחר. בתור מדיום המכסה מנעד רחב של נושאים — בין הפוליטי לאישי, בין החברתי לפרטי, בין תיאורי מציאות לסאטירה ביקורתית, בין סיפורי גבורה בדיוניים לעובדות היסטוריות וטראומות כואבות — בסופו של דבר, הקומיקס הוא מדיום מענג ומרגש, המחולל הזדהות אישית בקרב קוראיו. המאמר דן בשאלה מה סוד כוחו של הקומיקס; מה טיבה של פעולת הקומיקס (comics act), היוצרת ריגוש כה אינטימי בקרב קוראי הקומיקס? האם עלילות הסיפורים הן שמרגשות אותנו? האם הצדדים החזותיים הם שמפתים את הקוראים? או אולי מה שגורם לציבור רחב של אנשים לצרוך קומיקס הוא היותו מדיום המחייב את הקורא לנקוט פעולה כלפי המציאות שהוא חי בה? בין שהוא מציג מציאות בדיונית של עולמות אפשריים, החורגים מעבר לחוקי הטבע הרווחים, בין מציאות ממשית — הקומיקס מציע נקודת תצפית אחרת ולא שגרתית.

למאמר המלא יש ללחוץ כאן

בן ברוך בליך

ד"ר בן ברוך בליך מרצה בכיר ב"בצלאל", אקדמיה לאמנות ועיצוב, ועורך בכתב העת המקוון היסטוריה ותיאוריה: פרוטוקולים, היוצא לאור במחלקה להיסטוריה ותאוריה ב"בצלאל". בעבר לימד בחוגים לפילוסופיה וקולנוע באוניברסיטת תל אביב וב"קמרה אובסקורה". הוזמן להיות חוקר אורח במכון וארבוג באוניברסיטת לונדון, בהנחייתם של סר ארנסט גומבריך ופרופ' רוג'ר סקרוטון. משתתף קבוע בכנסים של האגודה לאסתטיקה אמפירית (IAEA( ושל סוציולוגיה של התרבות החזותית (IVSA). פרופסור אורח ב HISK  Higher Institute for Fine Arts)) באנטוורפן. עמד בראש ועדה לתכנון לימודי אמנות בחטיבת הביניים מטעם משרד החינוך ומשמש כעת ראש הוועדה המקצועית בתחום זה. בין פרסומיו שראו אור בארץ ובחו"ל, מאמרים על הייצוג התמונתי, צילום יהודים בזמן השואה בידי הנאצים, שואה וקומיקס והגוף המעוות בארכיטקטורה. בקרוב יראו אור ספריו האם ניתן ללמוד מתמונות (באנגלית) והקומיקס הישראלי (בעברית).