עורך

מאמרים

בהקשר

ביקורת

תערוכה וירטואלית

ביקורת ספרים

שביתת הגיון איטלקית – האבסורד בקומיקס Dylan Dog

דני עזריאל

קפה, אומנות הגורמת לראש להסתחרר, פוליטיקאים מושחתים ומטבח עשיר הם מותגי תרבות איטלקיים שכולם מכירים. נכס תרבות איטלקי פחות מוכר הוא סדרת הקומיקס הפולחנית דילן דוג (Dylan Dog) בה מתוארות הרפתקאותיו של דילן דוג, שוטר לשעבר שהפך להיות "חוקר ביעותים".1 לקוחותיו הם אנשים הנרדפים על ידי כוחות על-טבעיים, מפלצות, רוחות רפאים, זומבים ועוד ישויות פנטסטיות ומוזרות ככל שמשגת יד הדמיון של היוצר טיציאנו סקלאווי (Tiziano Sclavi, b. 1953). זהו הקומיקס הפופולארי ביותר באיטליה, עם מעל מליון חוברות הנמכרות מדי חודש (גם כיום) והמתורגם לשפות שונות (אנגלית, קרואטית, סרבית, דנית וספרדית).2

 
                 דילן דוג, כריכת החוברת: "הערפדים"

 

יחסו של דילן אל מקצועו ואל חייו מורכב ביותר. על אף שהעלילה מציבה בפניו אתגרים רבים והוא נדרש לפענח תעלומות ולהשיב את הסדר על כנו, למעשה מתרחשים כל המאורעות ללא שום התערבות מצדו והוא מוצא את עצמו מונע על ידי כוחות חיצוניים בלא יכולת לשלוט בהם. התנהלותו היא לעיתים שערורייתית – לדוגמא בצמד החוברות "Il Castello Della Paura" ("טירת הפחד")3 ו – "La Dama in Nero" ("הגברת בשחור")4 מבלה דילן שבוע בטירת בלנדינגס יחד עם המשרתים וארבעת יורשיו של הלורד המנוח. על פי מיטב המסורת של אגאתה קריסטי, צוואתו של לורד בלנדינגס מותירה את הירושה למי שייוותר בחיים לאחר השבוע המשותף בטירה. בעודו מסתובב בטירה וצופה בחמישה מקרי רצח (כולל זה של היורשת ששכרה את שירותיו), מעלה דילן סברות חסרות בסיס לגבי זהות הרוצח ודרכי פעולתו. במקרה היחיד שהוא מצליח להתקרב לרוצח, תאונה מגוחכת שבה הוא נורה על ידי אחד היורשים מונעת ממנו את גילוי האמת. התעלומה נפתרת כאשר לא נשארים יותר חשודים פרט לרב המשרתים שהוא אכן הרוצח... בסצנת הסיום עומד הרוצח להרוג את דילן ורק בזכות התערבותו של עוזרו הנאמן גראוצ'ו (בן דמותו של Groucho Marx) שזורק לו אקדח, הוא מצליח להנצל ברגע האחרון.

בחוברת "Memorie-dall'invisibile"5 ("זכרונות ]האיש] הבלתי נראה") הנחשבת בעיני רבים להרפתקה הטובה ביותר של דילן דוג, מנסה דילן לתפוס רוצח יצאניות ללא שום הצלחה. גם בסיפור זה התנהגותו של דילן אבסורדית: הוא נע בין מצבי רוח קיצוניים, חוזר לשתות (הוא אלכוהוליסט לשעבר) ומתאהב ביצאנית ששכרה את שירותיו. חוסר יכולתו להצליח במשימה נראית כגזירה משמיים ואפילו מידע המתקבל מאימו של הרוצח, והמאמת את זהותו, אינו עוזר לדילן... לעומתו, דמות שולית המופיעה רק בתחילתו של הסיפור ובסופו– דמות אדם שהפך בלתי נראה מאחר ובמשך כל חייו אף אחד לא שם לב אליו - הופך את תפיסת הרוצח למטרת חייו כאשר היצאנית הנרצחת היתה האדם הראשון שהבחין בו מעולם.

 

 הסיפור מסתיים בהריגת הרוצח והצלת לקוחתו-אהובתו של דילן על ידי האיש הבלתי נראה, שמת אף הוא תוך כדי המעשה.

 

 

 

התחושה הנוצרת מהקריאה בקומיקס זה, היא שהגיבור אינו נוקט שום עמדה פעילה לנוכח המציאות המוזרה שסביבו. הוא מהווה מעין פילטר שדרכו חווה הקורא את ההרפתקה וגישתו כלפי החיים היא ניהיליסטית וסבילה. בהתנהגותו הוא מזכיר לעיתים קרובות את גיבורי סרטיהם של האחים כהן כגון "ביג לבובסקי"6 ו – "לקרוא ולשרוף" 7 בראשון מתואר מסעו של "הדוד" ("The Dude") להשבת השטיח שלו שנלקח ממנו עקב טעות של כנופיית חוטפים. הוא נגרר למשימת החזרת בת הערובה מידי החוטפים ומגייס לשם כך את חבריו אולם הם נכשלים בביצועה ולבסוף הסדר הטוב (והשטיח) חוזר למקומו באורח משונה ובלתי קשור. בסרט השני מוצגים מקרים של בגידה, גירושין ורצח מקריים מטופשים וסתמיים והעלילה מתפתחת בשרירותיות מופגנת ואינה אלא תפאורה לדמויות המוזרות. הסרט מסתכם בשיחה בין שני סוכני ביון אמריקאים שניתן לסכמה במשפט "צריך ללמוד לא לעשות זאת שוב, על אף שלא ברור בדיוק מה עשינו".

 

על כל עלילותיו של דילן דוג נמתח דוק של סוריאליזם ומסתורין הנובע מהאבסורדיות שבמציאות שבתוכה הוא פועל. בעולמו ההפוך נראה שאין טעם להתאמץ, שכן ההגיון הרגיל של סיבה ותוצאה אינו תקף שם. פרשיות מורכבות ומסמרות שיער באות על פתרונן כבדרך אגב ולעומתן פרשות אחרות אינן נפתרות או מסתיימות בדרך מאוד לא הוליוודית: במקרים רבים אחד מגיבורי העלילה מת ובמקרים אחרים נשבר המתח הסיפורי באמצעות גילוי שמערער את התפיסה המוסרית של הקורא והופך את המפלצות "הרעות" לייצוגים של האופי האנושי והחברה אשר מובנים לנו באופן חלקי ביותר.

 

 

 

במדיית הקומיקס הרוויה גיבורי-על המספקים ישועה בכוחותיהם הפנטסטיים, דילן הוא שינוי מרענן לא רק בכך שאין לו כוחות פלא, אלא שאפילו כבן אנוש יכולותיו אינן מרשימות. הוא אלכוהוליסט לשעבר, אין לו כסף, הוא מקלל, יש לו רגשות אשם, הוא נתון למצבי רוח, הוא מתאהב סדרתי, בעל תסביך אדיפלי ובאופן כללי חסר אונים לנוכח המציאות. יתכן שזהו סוד קסמו, הוא אנטי גיבור נגיש ואנושי והקריאה בעלילה מספקת הנאה מהאבסורד, ברוח הקסם רווי ההומור ביצירותיהם הקולנועיות המרתקות של האחים כהן.

 

 

 

 

 

הערות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 1. Dylan Dog – Indagatore dell'Incubo בהוצאת Sergio Bonelli Editore החל מאוקטובר 1986.
  • 2. תורגם לאנגלית בהוצאת: Dark Horse Comics לקרואטית בהוצאת: Ludens לסרבית בהוצאת: Veseli Četvrtak.
  • 3. חוברת מספר 16, ינואר 1988
  • 4. חוברת מספר 17, פברואר 1988
  • 5. חוברת מספר 19, אפריל 1988
  • 6. The Big Lebowski, Ethan and Joel Cohen, 1988
  • 7. Burn After Reading, Ethan and Joel Cohen, 2008
קומיקס וקריקטורה, ינואר 2010