עורך

מאמרים

בהקשר

תערוכה וירטואלית

מחקר עיצוב- חקירה יוצרת

לי אשרת, מירב רהט ועדי טל

מעבדת העיצוב "שולי המוצר" החלה מעניין משותף שלנו המרצים במחקר ויזואלי שבו, כחלק תהליך היצירה העיצובית, נותר מקום לאינטואיציה, להתנסות ולבלתי צפוי. זהו מהלך שמתבונן, בוחן, שואל, חוקר ותוהה במסגרת העשייה עצמה. העין והרגישות מובילות תהליך של חיפוש אינטואיטיבי, שראשיתו בתפיסה ויזואלית (perception)  וסופו ברעיון .(conceptualization)

מחקר בשדה העיצוב התעשייתי מתמקד לרוב בהגדרות של צרכים ומאוויים, תוך שימוש בשיטות מחקר שהושאלו מהסוציולוגיה, האנתרופולוגיה והפסיכולוגיה והובאו אל עולם העיצוב התעשייתי. לעומת זאת, הבסיס התיאורטי למחקר בשדה העיצוב החוקריוצר (Experimental design, critical design) עודנו בשלבי התהוות וכך גם הפרקטיקה המתגבשת, מתנסחת, מתנסה ומשתנה שוב ושוב. מעבדת העיצוב "שולי המוצר" עסקה בהתבוננות בצד התחתון והסמוי של מוצרים - כמו סוליית הנעל, שכיום היא חלק משמעותי בהגדרת הזהות האסתטית של המוצר, או פנים הכד והקערה - מקומות שהפכו זה מכבר לטריטוריות לגיטימיות לעיצוב. השוליים עומדים מנגד לכל מה שאינו שולי - לעיקר. במוצר התעשייתי, יחסים אלה מתבטאים במתח שבין צד קדמי ובין צד אחורי, בנראה מול הבלתינראה ובחוץ מול הפנים. כיצד נקבע מה העיקרי ומה השולי? אילו צדדים נופלים בתחום השליטה וההתייחסות של המעצב ואילו נמצאים מחוצה לו? מה הם היחסים בין מרכז ושוליים, עיקרי ומשני ובהרחבה - בין עיצוב תעשייתי והטריטוריות המשיקות לו? במסגרת מעבדת העיצוב "שולי המוצר" יצר כל סטודנט מאגר תצלומים מתמשך, מעין בנק ויזואלי אישי שבו נחשפו הדברים הנסתרים והובאו תגליות 'מאחורי הקלעים' של מוצרים, או בניסוח אחר, נחשפה 'נשמת' המוצר. העבודה המשותפת יצרה מאגר קולקטיבי של דימויים - מילון ויזואלי עשיר שאפשר מגוון תשובות מרתקות לשאלה מהם שולי המוצר.

 

 

 

מילון שולי המוצר:

 

מעטפת / תפרי חיבור / חתימת לוגו / פתחי אוורור / פינות / מנוע / דפנות / מסגרת / עודף /יתר / פנים / חוץ / ריפוד / האזורים הלא מתוכננים / כלי עבודה / איכות / דוגמא / אריזה /חותמת / עיטור / בליה / חתך / צל / השתקפות / העולם הבלתי נראה.

 

 

 

לי אשרת צילמה רהיטים ישנים בשוק הפשפשים ביפו והעלתה לתודעה את הריפוד ואת מקצוע הרפדות ההולך ונעלם. בכיסאות מימים עברו, שבהם שולי הריפוד מוזהבים ודקורטיביים, ישנה היררכיה ברורה בין חזית הרהיט לגבו, בין הפאר שמקדימה לעזובה שמאחור, היררכיה המצביעה על צביעות כלשהי, על העמדת פנים המזוהה עם מעמד האצולה. התצלומים מעלים שאלות על חיקוי ומקור, על איכות ועל יושרה של מקצוע.

 

לי אשרת (1.15 MB)

מירב רהט התייחסה לצל שמטיל המוצר כאל שוליו. הצל אכן נעשה נקודת התייחסות עבור מעצבים בשנים האחרונות, בעיקר בעולם התאורה. אולם אצל רהט הצל הוא 'נוכחנפקד', מעין חומר וירטואלי. הוא בא ונעלם, חוזר ומציץ, דוהה ושוב מתכהה עם השמש. הצל הוא בגדר עיצוב לאנשלט, מציאות משולבת (mixed reality) האופיינית כל כך לתקופתנו. המהלך המפתיע של רהט הקים לתחייה את אותו צל חמקמק, שהוליד כסא חדש שאף הוא הטיל צל וכך הלאה במין שושלת גנטית מתמשכת.

 

מירב רהט (1.15 MB)

עדי טל, עבורה הייתה הזירה האורבנית למקור לאיתור ולפענוח של המקרי, האקראי והבלתיפונקציונלי. היא התמקדה בעורף ובשאריות חסרות התכלית של כבלי חשמל ותקשורת, שהם חלק בלתי נפרד מהתחביר האורבני.

 

עדי טל (1.15 MB)

 

אלו שלוש דוגמאות בודדות מפרויקט מרתק ומגוון שמתגלגל ומתפתח בימים אלה ובו ממשיכים הסטודנטים ואנחנו, להתנסות בתהליכי מחקר-יצירה אלטרנטיביים. גוף עבודות הנצבר מהווה לנו בסיס ידע מתרחב ואנחנו מקווים שימשיך להתרחב, להתעדכן ולהתפתח גם בעתיד.

 

 הקדימה דברים: אלנית קבסה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הפרוטוקולים של צעירי בצלאל, יולי 2010