עורך

מאמרים

בהקשר

תערוכה וירטואלית

פרויקט גמר במסלול 'ניהול עיצוב'

קובי נקב, נתלי שחף

 המצגות שלהלן מהוותפרויקט גמר במסלול 'ניהול עיצוב', התואר השני בעיצוב תעשייתי

 

ההתמחות בניהול עיצוב פועלת החל משנת 2005 במסגרת התוכנית לתואר שני M.Des. אופיו הרב תחומי של שדה ניהול העיצוב הוביל לפיתוח של סילבוסים ייחודיים המגדירים את שדות הידע הדרושים להשכלת מנהלי העיצוב כגון: אסטרטגיה עסקית ובינלאומית, יזמות עיצובית, כלכלה למעצבים, ניהול כספים, שיטות מחקר לניהול עיצוב, אתיקה למעצבים, ניהול חדשנות, ניהול המותג, פסיכולוגיה ארגונית, מנהיגות ושש מעבדות מעשיות לניהול עיצוב. מוניטין ההתמחות בניהול עיצוב הולך וגובר יחד עם השתלבות בוגריה בתפקידי מפתח בתעשייה הישראלית, וחשיפת תוצרי המחקר שמתבצע במסגרת הפרויקט המסכם בכנסים בעולם ובארץ.

 

 

 

שני תקצירי הפרויקטים המוגשים להלן ושבוצעו במסגרת הפרויקט המסכם, מהווים דוגמא לאופן בו שדה ניהול העיצוב מגשר על פערי שפה וידע בין הניהול והעיצוב כשהמטרה היא למנף את העיצוב כערך אסטרטגי וכמקור לחדשנות מתמשכת. המצגות והטקסטים המקדימים מהווים טעימה מהיקף המחקרים המתפרסמים בפורמט מודפס 

 

 

 

בפרויקט "יישום תוכנית אסטרטגית בחברת Blade"  קובי נקב עושה שימוש בידע בניהול העיצוב כדי ליצור "קול" אחיד וברור לארגון ולמנף את התרומה הישירה של העיצוב לביצועים הכלכליים. במקביל קובי מטמיע אסטרטגיה שממנפת כישרונות ומשאבי חדשנות בארגון במטרה ליצור מוצרים, סביבות, וחוויות משתמש חדשות.

 

לעומתו, הפרויקט "לוּפְט גֶעשֶעפְטֶען  - ניהול עיצוב בחברת תעופה ככלי לצמצום הזיהום הסביבתי: בחינת תהליכי שירות הקייטרינג התעופתי בחברת אל על"  עוסק בפן המקיים של ניהול העיצוב. במחקר מצוין זה, נתלי שחף, ממנפת את יכולות מנהל העיצוב לתרום באופן משמעותי לפן המקיים של פעילות החברה מההיבט הכלכלי והעיצובי.

 

פרויקטים  אלו מממשים את שאיפת הפרויקט המסכם להתמודד עם פרדיגמות ולהשיג פריצת דרך על ידי כינוס ידע מתחומי העיצוב, החברה, התעשייה והמחקר האקדמי בארץ ובעולם.

 

כתב: אלעד פרסוב

 

מרכז ההתמחות בניהול עיצוב, התוכנית לתואר שני בעיצוב, בצלאל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יישום תוכנית אסטרטגית בחברת Blade

 

קובי נקב

 

בהנחיית פרופ' עזרי טרזי

 

 

 

מהות החלק השני בפרויקט הינה תחילת יישום תובנות ומסקנות האסטרטגיה שנבנתה  מכבר בסמסטר הראשון, תוך כדי תהליכים מבוססי ניהול העיצוב בתוך החברה. המסקנות העיקריות של האסטרטגיה הן שחברת בלייד הינה חברה מצליחה עם מוצרים איכותיים וטובים. שילוב של פוטנציאל רחב, של מערך שיווק פיתוח ומחקר מקצועי. מיקום על פני הים ועוד יתרונות רבים שיכולים להוביל אותה להיות חברה מצליחה בהרבה ומדורגת גבוהה בסולם, על ידי מהלכים לפרקי הזמן הקרוב והרחוק בכדי לתת את המענה לכוחות התחרותיים בשוק.

 

 

 

יצירת מהלכים מבוססים בעיקר על שיווק ובידול בתוך החברה:

 

ליצור מהלכי שיווק עתידיים. לפתח קו עיצובי חדש ואחיד עם אופי המותג למוצרים לאתר ולכלל החברה. ליצור מהלכים של מתיחת מוצר תוך התבססות על הפן החברתי שיחבר בין הלקוחות חדשים והותיקים, בתוך החברה כחלק ממהלכי שיווק רגשי ומענה על צרכים שלא קיימים בחברות אחרות בענף הקייט סרף. תוך כדי יצירת ערוצי מכירה חדשים והרחבת מעגלי הלקוחות בארץ בעולם. שילוב של מקורות הכנסה חדשים כחלק ממערכי לימוד- יצירת חיזוק ערך למותג. כך ייווצרו בתקווה קהל לקוחות שירגישו שייכות רגשית לחברה.

 

בלייד- מייצרת מוצרי גלישת קייט ברמה גבוהה ובמחיר נמוך יחסית לחברות אחרות, כך שהיא בראש ובראשונה פונה לקהל יעד מתחיל ובינוני שרוצה ליהנות מציוד מעולה במחיר סביר. לכן המיצוב של החברה והתדמית שנבנתה בנויה על עיצוב אשר פונה לקהל יעד צעיר חדשני אשר רואה את עצמו שונה. חשוב שמהלכי היישום ייצגו את הלקוח הסופי לכל אורך הדרך.

 

תכני יישום: המטרה היא יצירת "מתיחת מוצר" על ידי הקמת מועדון חברים של החברה בנוסף לייצור והפיתוח של המוצרים כול זה יוצר מערך הכנסה משמעותי נוסף לחברה. שיווק והעצמת ערך המותג בעיני הלקוחות על ידי מהלך בידול לעומת המתחרים.

 

היתרונות שיש לבלייד על פני המתחרים:

 

חברה יצרנית שלה מערך של תיקונים ושירות אישי

 

location location location- ממוקמת במרכז הארץ בחוף בית ינאי שלכל ידוע כחוף הטוב ביותר מבחינת מיקום לענף כזה של ספורט

 

בעלת מערך הפצה בכל העולם

 

ערך של שירות רב שנים ואמין

 

מוערכת בכלל קהל הגולשים כחברה אמינה ומקצועית

 

מהות ומטרת פרויקט היישום מתמקד בשלושה ערוצים עיקריים שמתמזגים יחד.

 

בלייד קלאב-  "מתיחת מוצר" על יד מועדון אשר מזמין את הלקוחות החדשים והישנים אל קבוצות גלישה כחלק מקבוצת חברים ומפגש חברתי בלתי נפרד מהספורט עצמו, בשלב המחקר הוצף הפן החברתי והצורך של עוסקים בספורט וגולשי קייט בפרט להתחבר עם גולשים נוספים להגיע לחופים ספציפיים, להתייעץ, לחוות גלישה משותפת וחוויות  של  "לשתות בירה ביחד" לנסוע לחופשות גלישה ביחד וכדומה. הכוח הזה זוהה כחזק ביותר בענפים מקבילים כמו בסנובורד או ברכיבת אופניים, ששם המערך החברתי שנובע מתוך החברות שמוכרות ציוד הוא מתקדם ביותר (בתוכנית יוצגו מספר מודלים של חברות מענפים שונים לשם השוואה ולמידה של הנקודות שיכולות להתאים למודל הנוכחי) והוא מתאים במדויק לחברת בלייד ביחס למקום שבו היא נמצאת קיום. למעשה בדרך זו נעשה מהלך של שיווק ריגשי אצל הלקוח, הוא מתחבר למותג ברמה הריגשית וכמובן שאוטומטית למוצרים ולשירות שהחברה מוכרת. בפרויקט אציג דוגמא מחברה בענף הסקי שמייישמת שיטה זו.

 

עיצוב-  יצירת תדמית חדשה למוצרים. על ידי מחקר טרנדים ומגמות של צבעים וסגנון באופנת הגלישה, אלמנטים גראפיים ופיתוחים בעיצוב המוצר בכדי ליצור מערך של מיתוג חדש ואחיד למוצרי החברה לשנת 2010.

 

אתר המועדון- יצירת אתר אינטרנט אשר מהווה במה לפן החברתי. רשת האינטרנט משפיעה רבות על עולם גלישת הקייט סרף כמו על תחומים רבים והינה ערוץ מכירות משמעותי עבור החברה, ניתן לראות במודל שאציג מחברת הסקי בורטון, ששמה לדגש את הפן החברתי ויוצרת מערך של פורום ארועים חדשות תמונות וסרטים של חברי המועדון, המערך יצר באז תקשורתי רחב בעולם. ממתג את החברה חזק כחברה שחושבת על הלקוחות שלה ונותנת לה במה ומענה לצורך החברתי, חברה צעירה ואנרגטית מסקרנת וחדשנית שכל הזמן מחדשת באתר. התוצאה שנוצרת הינה חיזוק המותג ומכירות המוצרים ללא מתחרים.

 

 שלב סמסטר ב' של הפרויקט נעשה בפועל בשיתוף חברת בלייד ומלווה בפגישות עם ירון בעל החברה ואנשי השיווק. נעשים מהלכי היישום של מועדון לקראת הקיץ וכפילוט בארץ בתקווה שיתורגם לתיק מוצר לעולם כולו. כמו כן יישום שלבי התדמית והעיצוב.

קובי נקב (1.15 MB)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"לוּפְט גֶעשֶעפְטֶען  - ניהול עיצוב בחברת תעופה ככלי לצמצום הזיהום הסביבתי: בחינת תהליכי שירות הקייטרינג התעופתי בחברת אל על" 

 

נתלי שחף

 

בהנחיית מיכל איתן

 

תעשיית התעופה האזרחית משרתת 2.27 מיליארד נוסעים מדי שנה. מצד אחד, זהו אמצעי תחבורה חיוני; מצד שני זוהי תעשייה מזהמת. הנזק הסביבתי שהיא מייצרת נגרם מפסולת ופליטות. לחלק נכבד מנזק זה אחראי הקייטרינג המוגש במהלך הטיסה: משקל המזון והציוד הנלווה יכול להגיע ליותר משש טונות – דבר המשליך על צריכת הדלק וכמות הפליטות שמייצר המטוס, ומייצר גם נפח לא מועט של פסולת.

 

מחקר זה מנסה לבחון את שני גורמי הנזק הקשורים בקייטרינג במטוסים: עודף משקל ופסולת. מטרתו היא לחפש דרכים להקטנת שני גורמים אלה, תוך התמקדות במגשית האוכל ובאביזרים המלווים את הארוחה. שינוי בחומרי הגלם ושינוי בעיצוב עשויים להביא הן להפחתת משקל, הן לשימוש בחומרים מקיימים (מתכלים או מתמחזרים) והן להפחתת הכמות הכללית של הפסולת ומספר מרכיביה. כתוצאה מכך, יפחת הנזק הסביבתי, יעלו רווחי חברת התעופה ותשופר גם תדמיתה. אחת הדרכים להפחתת הנזק הסביבתי של חברת התעופה היא בשילובו של מנהל עיצוב בתהליכי קבלת ההחלטות המסורתיים. היות ותחום ניהול העיצוב מתאפיין באינטגרציה בין מגוון רב של תחומים (כלכלה, תפעול, ייצור, סביבה, שיווק, עיצוב ועוד), למנהל העיצוב ישנה היכולת לשמש כמְתָאֵם ולנסות לתת מענה לצרכים השונים ולעתים אף סותרים, של המערכת בה הוא פועל.

 

המחקר מסתכם בגיבוש רשימת המלצות לשינויים בתהליכים ובאביזרים המשמשים את חברת אל על במהלך השירות בטיסה. נוסף לכך, התובנות העולות מן המחקר מיושמות בבריף לעיצוב מחדש של מגשית האוכל המשמשת בשירותי הקייטרינג של אל על.

 

נתלי שחף (1.15 MB)

הפרוטוקולים של צעירי בצלאל, יולי 2010