הנעל עושה את הדמות
על נעליים בתיאטרון
תלבושת היא מרכיב מכריע בבניית דמות. בתהליך הפיזיקליזציה של דמות בתיאטרון, שבו המילים הכתובות במחזה מתגשמות בדמות בשר ודם, הנעליים ממלאות תפקיד מכריע. לתהליך זה אחראים הבמאי ומעצב התלבושות; הם שמתווים לשחקן אישיות בעלת מאפיינים חומריים חזותיים ושפת גוף. על הבמה, שפת הגוף של הדמות מושפעת מאופן נשיאת הגוף על כפות הרגליים, המשפיעה על היציבה, ההליכה ושאר התנועות המאפיינות אותה. שפת הגוף מושפעת גם ממאפיינים פסיכולוגיים, שהם התגלמות של האישיות הייחודית של הדמות. הדואליות גוף־נפש מתבטאת באופן סימבולי בנעליים; הנעליים הן ייצוג של האדם הנועל אותן, הן מבחינה חומרית הן מבחינה קונספטואלית, ועל כן הן אחד מאבני הבניין של הדמות על הבמה.
למאמר המלא יש ללחוץ כאן
אורנה בן–מאיר
ד"ר אורנה בן–מאיר, מעצבת אופנה ותלבושות. סיימה תואר דוקטור בהצטיינות בנושא עיצוב במה בתיאטרון הישראלי. מרצה בכירה במרכז האקדמי ויצ"ו חיפה ובסמינר הקיבוצים. בשמונה השנים האחרונות מובילה את פרויקט עיצוב התלבושות "שקספיר על הדשא" בסמינר הקיבוצים. מרבה לפרסם מאמרים בתחומי תיאטרון ואופנה. מאמרה האחרון, "פולחן נעורים כעלייה לרגל תיאטרונית:'מופע הקולנוע של רוקי' ברמת השרון", פורסם בכתב העת מותר 2013 .