׳טכנו–רוקוקו׳ והמהפכה השלישית של תעשיית הנעליים

המאמר סוקר את דרכי העיצוב והייצור של נעליים למן מהפכה התעשייתית של המאה התשע עשרה והמהפכה הטכנולוגית של המאה העשרים, כרקע ל"המהפכה התעשייתית השלישית" של המאה העשרים ואחת, שבה השתנה שדה העיצוב התעשייתי בעקבות כניסתן של טכנולוגיות דיגיטליות חדשות, לצד שינויים חומריים, תקשורתיים ואקולוגיים. המאמר דן במאפייניה של המהפכה התעשייתית השלישית בכלל ובהשתקפותם בתעשיית הנעליים בפרט. בין המאפיינים, המאמר עוסק בהרחבה בטכנולוגיית ההדפסה התלת–ממדית, שהפכה בהדרגה ממכשיר לייצור אב–טיפוס (פרוטוטייפ) כשלב בתהליך העיצוב, למכשיר המייצר את המוצר הסופי ומקצר את תהליך העיצוב והייצור במידה ניכרת. כמו כן, המאמר מסמן את התפתחותם של חומרים חדשים ו"חכמים" בטכנולוגיות חדשות דוגמת ננו–טכנולוגיה, שנועדו להחליף את משאבי הטבע המתמעטים, את אפשרות שיתוף הלקוח בתהליך העיצוב והייצור ואת השימוש במיקור המונים )crowdsourcing(. המאמר גם מעלה שאלות על האסתטיקה החדשה, שהתאפשרה בעקבות התנאים הטכנולוגיים של המהפכה התעשייתית השלישית ויצרה שפה חזותית המאופיינת בעודפות דקורטיבית, שניתן לכנותה "טכנו–רוקוקו" פוסט–תעשייתי.

למאמר המלא יש ללחוץ כאן

עזרי טרזי

פרופ׳ עזרי טרזי, מעצב תעשייתי ותיאורטיקן בתחום החשיבה העיצובית. כיהן כראש המחלקה לעיצוב תעשייתי וייסד את התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. בשנת 1990 הקים את טרזי סטודיו, יזם ועמד בראש תכנית d-Vision למעצבים צעירים והיה בין מקימי IDEO בישראל. בד בבד יוצר בעיצוב אקספרימנטלי, ועבודותיו הוצגו במוזיאונים ובגלריות ברחבי העולם כמו המוזיאון לאמנות מודרנית MoMA ומוזיאון קופר–היואיט בניו יורק, הטריאנלה במילאנו ודיזיין–באזל. השנה יצא לאור ספרו Dז: חדשנות דרך חשיבה עיצובית.