על מחוכים ו(א)נשים: פנופסקי, אחרי הכול

מאמר זה שב ומעלה את הישן לקדמת הבמה, ומנסה להציג את יתרונות שיטתו של היסטוריון האמנות ארווין פנופסקי (Erwin Panofsky, 1892–1968) בכל הנוגע לחקר ייצוגים חזותיים מחיי היום־יום. לשם כך, נבחנת שמלת נשף זהובה מסאטן, המתוארת במלוא יפעתה במרכז היצירה אחרי הנשף מ־1886 של האמן הצרפתי אדואר דֶבָּה־פונסן (Édouard Debat-Ponsan, 1847–1913). באמצעות ניתוח פריט לבוש דרך מתודת מחקר מתחום תולדות האמנות, מאמר זה מנסה להצביע על התאמתה של המתודולוגיה האיקונוגרפית-איקונולוגית לסוגים נרחבים של ביטוי חזותי, הכוללים גם תרבות פופולרית, אומנות ועיצוב.

למאמר המלא יש ללחוץ כאן

גל ונטורה

ד"ר גל ונטורה היא היסטוריונית של אמנות, מרצה במחלקה להיסטוריה ותיאוריה ב"בצלאל" ובאוניברסיטה העברית בירושלים. עם תחומי העניין העיקריים שלה נמנים אמנות המאה ה-19, הנקה ואימהות באמנות, היסטוריה של המשפחה, ייצוגי מוות ואיקונוגרפיה נוצרית באמנות מודרנית ועכשווית. ספרה, השָׁד שיצא מן הבקבוק: הנקה אימהית, היעדרה ותחליפיה באמנות הצרפתית במאה התשע עשרה, המתחקה אחר מקורותיו הרעיוניים והאידאולוגיים של עידוד ההנקה האימהית בחברה המערבית המודרנית, עתיד לצאת לאור בהוצאת מאגנס בשלהי 2013.