לגמור מהצלחת: כיצד השפיע אינסטגרם על תרבות האוכל בעולם המערבי

בעשור האחרון, תיעוד ארוחות ומאכלים ושיתופם ברשתות החברתיות לרבות אינסטגרם צברו תאוצה. אנשים מרחבי העולם מצלמים את המזונות שהם מבשלים ואוכלים, יוצרים תוכן חזותי סביב אוכל ובו־בזמן צורכים דימויי אוכל שנוצרים על ידי משתמשים אחרים ואף מנהלים עמם אינטראקציה. אכילה היא פעולה בעלת משמעות חברתית וייצוגית, ותופעת תיעוד מזון (Food Instagramming) הביאה להצפה של דימויים חזותיים של חוויות קולינריות, אשר הביאו להרחבת המושג ״ארוחה״ לממדים וירטואליים וגלובליים שאינם תלויי זמן או מקום. נוסף על ההתחקות אחר הגורם שמביא לכך שמיליוני אנשים מתעדים את מזונם ומשתפים את הרגלי האכילה שלהם על בסיס קבוע, המאמר מתאר כיצד הביאו התפתחויות טכנולוגיות והשימוש השכיח ברשתות חברתיות לשינוי מהותי בהתייחסות למזון. החל בהפיכתם של דימויי מזון ממושא לציור טבע דומם בקרב אמנים למושא תיעוד יום־יומי המוני, עבור בהיפוך המשמעות של המושג "פורנו־אוכל" (Food Porn), שטבע רולאן בארת׳ בשנות השבעים, וכלה בהתבססות אינסטגרם ככלי מחקר מהימן עבור סוציולוגים וחוקרי תרבות בתחומים כגון השפעות גלובליות על מטבחים מקומיים, הרגלי אכילה, הפרעות אכילה, בריאותנות וכיו"ב.

למאמר המלא

 

 

גילי יובל

גילי יובל, בוגרת התוכנית לתואר שני בלימודי תרבות, ביקורת ואוצרות, אוניברסיטת Central Saint Martins, לונדון. מנהלת בבריטניה את ארגון הידידים של מוזיאוני האמנות בישראל.