מאוטופיה קולינרית לדיסטופיה חברתית ובחזרה: סעודות קולנועיות שיוצאות מכלל שליטה

דמיינו לעצמכם סצנה שבמרכזה שולחן אוכל רחב ידיים, עליו מפה צחורה ועליה מאורגנים בסדר מופתי כלי אוכל מצוחצחים, כוסות יין מבהיקות ושפע מרהיב של מטעמי גורמה נפלאים, מושקעים ומעוררי תשוקה. סביב השולחן נאספים הסועדים כשהם לבושים בקפידה; נדמה שהעניינים עומדים להתנהל על מי מנוחות ושהמשתתפים יצאו שבעים ומרוצים, אבל — לא כך הדבר; למעשה, בדיוק להפך. המאמר מתמקד בסעודות בקולנוע שמשתבשות, מתקלקלות ויוצאות מכלל שליטה; שהסועדים או המבשלים יוצאים מהן כשהם המומים, מעורערים או אינם יוצאים כלל; סעודות "אקסטרים". החל בסרטים אירופיים משנות השבעים, עבור בסרטים אירופיים משנות האלפיים וכלה בסדרות ובסרטים ישראליים מהשנים האחרונות, המאמר חושף כיצד ההתכנסות הקבוצתית סביב שולחן האוכל או תהליך ההכנה במטבח משמשים לא רק כמניע לאינטראקציה דרמטית, אלא גם כאמצעי אסתטי אמנותי להעברת ביקורת חברתית ולחשיפת תמונת מצב תרבותית ופוליטית.

למאמר המלא

 

 

נועה ברמן–הרצברג

נועה ברמן–הרצברג, תסריטאית, מרצה לתסריט במחלקה לאמנויות המסך, בצלאל; "מחמיצה סדרתית", עורכת אירועי "סטורי–טלינג" ייחודיים סביב שולחן האוכל ("ערבי החמצות") בארץ ובעולם. החל מיולי  2019 מגישה את תוכנית הרדיו ציפורי לילה מחמיצות בגלי–צה"ל. בוגרת תואר ראשון לספרות כללית, אוניברסיטת תל אביב, לימודי תעודה, מחלקה לכתיבה ותסריטאות, קמרה אובסקורה, בוגרת תואר מוסמך בתרבות הקולנוע, אוניברסיטת חיפה. סרטיה, דוגמת מבול (בבימוי גיא נתיב, 2010), הוצגו וזכו בפסטיבלים ברחבי העולם.