אריגים שזורים באשליות: היבטים מגדריים ו'הנשגב' בדימויי ניצחון נשיים באתונה הקלאסית
אריגים שזורים באשליות: היבטים מגדריים ו'הנשגב'
בדימויי ניצחון נשיים באתונה הקלאסית
תקציר
ניצחונות צבאיים שהושגו על ידי גברים באתונה של המאה החמישית לפנה"ס זכו
לייצוג נשי בדימוייה האמנותיים של ניקה, אלת הניצחון. הנחת היסוד של מחקר זה הינה,
שדימויים אלו עיגנו מספר רמות של משמעויות מטאפוריות. מחד, קשורים הם להיבטים
החברתיים, בעודם משקפים את התפיסות המגדריות האופייניות לעולם הקלאסי תוך שימוש
במין הנשי בכדי לרומם את הגברי; מאידך משקפים הם היבטים רוחניים ואת תפיסות ה'יפה'
והנשגב, הנטועים עמוק במחשבה הפילוסופית הקלאסית. מחקר זה יעסוק בסימבוליזם העולה
מן הדימויים באמצעות בחינת ההיבטים המגדריים והרוחניים שלהם, תוך שימוש בניתוח
אמנותי והסתמכות על מקורות ספרותיים עתיקים.
"... ולאחר שסיימה לארוג את הבגד ושטפה אותו, הציגה לפנינו את האריג
הגדול, שהבהיק כמו השמש או הלבנה..."[1].
מעמד זה הינו סימבולי בטיבו, היות שהוא מאחד בין הפולחן שלפני היציאה לקרב ופולחן ההודיה שלאחר הניצחון, או כדבריו של הורוויט: הניצחון מובטח ומושג באחת.[5] האלה המסירה סנדליה עוטה שלמת כיטון (chiton) איוני,[6] והאריג המרהיב מתנחשל בגלים וקפלים המוחזקים כאגודה בזרועה. הקפלים זורמים בחופשיות ובקווי תנועה רבים בכיוונים שונים וכנגד גוף האלה. בקרב ריבוי הקווים והכיוונים שוררת לכידות פנימית, בבחינת אחדות שבריבוי, כך שנוצרת הרמוניה של ניגודים.[7] שולי הבד השקופים והעדינים מדגישים את צורת הגוף הנשי הנחשף דרכם, בעוד הכתף האחת גלויה. הדמות מקרינה זוהר וחיוניות הנובעים מן הרגעיות של תנוחת גופה ומאופן נפילת קפלי הבד הקלילים. השיש המעובד ביד אמן יוצר משחקי אורות וצללים, וכך לוכד את עין הצופה ומטיל עליו את רושמו.
הדיון יתמקד בדימויים
פיסוליים נשיים מן המחצית השניה של המאה החמישית לפנה"ס, ובעיקר בדמותה של ניקה, אלת הניצחון, וכן בדימויים נשיים
נוספים בפיסול הציבורי שהיוו אקרוטריות, כלומר עיטורים של קצות הגמלונים בראשי
מקדשים, והעבירו באופן זה מסרים של ניצחון ועוצמה מדינית. מספר שאלות נשאלות:
ראשית, מהו הסימבוליזם העומד מאחורי התיאור הסגנוני השופע של אריג הבד? שנית, כיצד
בחברה שהעמידה במרכזה את המין הגברי כנעלה על הנשי, תסמל אלה, שמאפייניה הנשיים
מודגשים במיוחד, את הניצחון שהושג על ידי גברים? שלישית, האם תואמים מסרי היצירות את המציאות הפוליטית והחברתית ומשקפים אותה
נאמנה? ורביעית, האם הערך החברתי-מגדרי
והערך הרוחני-דתי של הדימויים שקולים? שתי הנחות יסוד עומדות בבסיס הדברים: האחת,
במישור החברתי, ולפיה פסלים אלו מהווים ביטוי למידור המגדרי האופייני לעולם הקלאסי, תוך שימוש במין הנשי לשם שיבוח ורוממות המין הגברי דווקא; השניה, רואה את
משמעותם של פסלים אלו כמעוגנת בתפיסות עולם פילוסופיות-רוחניות ודתיות המנותקות מן ההקשר המגדרי. ניתוח היצירות על רקע האירועים ההיסטוריים מצד אחד, ותפיסות העולם הרוחניות של המאה החמישית לפנה"ס מצד שני, תוך סיכום הגישות השונות במחקר, עשוי לחדד את השניות בין ההיבטים
המגדריים להיבטים הרוחניים הסותרים לכאורה, אשר דרים בכפיפה אחת באמנות הקלאסית.
אלת הניצחון ניקה כדמות
מוקטנת נאחזת בידה של האלה אתנה בפסל שהוצב בחלל המקודש (naos) של
מקדש הפרתנון, ומציינת בכעובדת היותה של אתנה האלה הראשית של העיר אתונה עומדת בקנה אחד עם אופיה של
העיר: אתונה של המאה החמישית לפנה"ס זכתה במחקר לכינוי 'מועדון הגברים' ('Man's Club').[9] כינוי זה מבטא
את הלוך הרוח השוביניסטי בעיר, אשר שללה זכויות מנשים והעניקה אותן לגברים בלבד. רוממות המין הגברי באה לידי ביטוי במיוחד בפסל הלוחם (תמונה מס' 3) שנמשה אל החוף בשנת 1972 בדרום איטליה (Riace Marina). פסל זה מציג דמות אתלט/לוחם גדול מן החיים (גובהו
אופיים של אנשי הברונזה
קשוח ועז והם הקדישו עצמם למלחמה. משמעותו של גוף הברונזה
העירום של הלוחם בפסל מריאצ'ה מרינה הינה אם
כן רטורית: שרירי גופו ורוחו חזקים כברונזה
ובאמצעותם בלבד יש ביכולתו להביס את אויביו. אופיו התקיף וחסר הפשרות מתבטא אף בהבעת חרון הקרב שבפניו. בהקשר זה ראוי לציון המושג 'Phallos Politikos' כלשונו
של ג'ון ווינקלייר, אשר מבטא את עובדת היותה של המעורבות החברתית בבחינת
חובה אזרחית, ואת החזקה הגברית על כל היבטי החיים.[11] אווה קאולס (Eva Keuls) משתמשת במונח בוטה יותר - 'פאלוקרטיה' (Phallocracy), אשר מבטא את הקשר שנוצר בין גבריות לפוליטיקה, ובעקבות זאת את הדיכוי הנובע מכך של המין הנשי.[12] אווירת השתלטנות הגברית תעמוד במקביל לאירועים המדיניים והחברתיים, כגון התוקפנות והשליטה בערי-מדינה (poleis)
אחרות בעקבות הברית האתית-דלית; תפיסת האוטוכטוניות האתונאית – הגאווה בהיות מוצאם של האתונאים מאתונה ולא ממושבות זרות; וכן דיכוי ושלילת הזכויות מזרים.[13]
ניצוצות אריג שלמתה של
ניקה מסנוורים את עין הצופה בזוהר האלה העומד בניגוד גמור לחיים נטולי הברק
והאפרוריים של נשות אתונה, שעסקו רוב ימיהן
בטוויה ובאריגה. מלאכות נשיות אלו היה על הכלה להביא
עמה כנדוניה לביתה החדש, והן תתפוסנה את
רוב זמנה כאישה. סדר יומה יהיה מבוסס על ישיבה באולם
הנשים (gynnaikeion) ויצור בגדי משפחתה, מצעי המיטה, וכל פריט בד אחר עבור ביתה.[14] אופיה הכנוע והפאסיבי של האישה בעולם הקלאסי יבוא לידי ביטוי בדמותה של
הקריאטידה יותר מאשר בדמותה של ניקה:
שישה פסלי-עמודים אלו שתמכו בגזוזטרת מקדש הארכתאון באקרופוליס באתונה, מציגים נשים המרכינות ראשיהן בענווה, מבטן מונמך ושפת גופן אסופה ומכונסת באופן התואם את הצניעות שנדרשה מנשים.[15] עם זאת, עיצוב שלמותיהן של הקריאטידות
מתאפיין במידה מסויימת של שקיפות וחושפנות החורגת מן המותר לאישה בעולם הריאלי. אריג הבד השקוף והקליל הוא איפוא המוטיב המשותף בין הקריאטידות לאלה ניקה.
לפי סטיוארט, נועד אופן הצגה זה לפתות את הצופה להתאהב באלות, וכך לגרות את יצריו, לשלהב אותו, לגרום לו לזהות את האלות עם עיר המדינה שלו, ובדרך זו לנטוע בלבו רגשות פטריוטיים. האלה החושנית מושכת את הצופה המתבונן בה וגורמת לו עונג אסתטי, וכך גאווה ורחשי אהבה לעיר-מדינתו; המראה המלבב והמפתה גורם לצופה לקשור עמו את פירות הדמוקרטיה והניצחון.[39] הצגת דמות נשית בציבור כמפתה וחושנית בעת העתיקה שונה אם כן מפרסום חוצות בימינו: האישה המושכת אינה משמשת ככלי לשם מכירת מוצר ושיווקו לטובת יחיד בעל אינטרס כלכלי, אלא נועדה להעביר מסר בעל ערך חברתי ורעיוני הנוגע לכלל האזרחים בעיר-המדינה. מסר זה הוא גברי מעצם טיבו, שכן הוא מהלל ניצחונות צבאיים שהושגו על ידי גברים, ושלטון שהותווה והונהג אף הוא בידיהם. השימוש בדמות האישה באמנות הציבורית נועד אם כן לשם רוממות ערכים גבריים, דבר שחוזר על עצמו בהקשרים נוספים: בדיון אודות משמעותו של תבליט לידת פנדורה שבבסיס פסל אתנה פרתנוס, מוכיח הורוויט כי תיאורה של האישה הראשונה, שהינה שלילית במהותה וקטלנית (femme fatale), ומאפיינת לפי תפיסת העולם הקלאסית את גזע הנשים בכללותו, מאשר למעשה את עליונותו של המין הגברי, היות שאתנה הינה כאמור גברית באופייה המגדרי.[40] מסקנות דומות, לגבי האופן שבו נשים דווקא מוכיחות את עליונות המין הגברי עולות בדבריו של הלפרין אודות שאלת דמותה של דיוטימה ב'משתה' לאפלטון: אישה מיסתורית זו, שאינה נוכחת במסיבת הגברים, משמשת כשופר לדבריו של סוקרטס. מדוע נבחרה אישה בכדי לומר את דבריו של החכם באדם, שמהווים את שיא האירוע, ובכך מוענק לה מקום של כבוד? התשובה טמונה בתוכן דבריה של דיוטימה עצמם: היא מדגישה את נחיתות ההולדה הנשית של צאצא בשר ודם ביחס להולדה המטאפורית, לידתה של יצירה רוחנית בידי משוררים והוגים.[41] המעטה זו בערכה של ההולדה הגשמית הטבעית - דווקא על ידי אישה - משרתת, שוב, את הנטייה לרומם את המין הגברי באמצעות הנשיות.
חוקרת זו אף רואה בדימויי ההאנשות קשר למציאות הפוליטית באתונה הקלאסית: האנשת הסדר או השלטון הטוב (Eunomia), למשל, מסמלת את הסדר החברתי במדינה הדמוקרטית, ובתקופת המלחמות הפלופונזיות שיקפה האנשה זו את האריסטוקרטיה באתונה. אולם, ההאנשה המזוהה ביותר עם הדמוקרטיה באתונה הינה פייתו (Peitho) – הפיתוי, שכן היא סימלה את קבלת ההחלטות המבוססת על השימוש המוצלח בטיעונים משכנעים.[47] הדבר עומד בקנה אחד עם הדימוי המונומנטלי של ניקה בו נעשה שימוש בכושר הפיתוי הנשי לצורך תעמולתי. דמויות נשיות אלו שרויות בגן עדן חלומי ומרוחק, ובכך מבטאות אף הן נטייה לאסקפיזם, כפי שמציינת בורן,[48] דבר האופייני, כאמור לעיל, לאמנות במחצית השניה של המאה החמישית לפנה"ס.
כמתווכת ומקדשת, מוצגת ניקה בציורי כדים בשעת עריכת הפולחן הדתי לכבוד הנצחון, תוך שהיא נוסכת נסך או קושרת סרטי נצחון אתלטיים לראשי מנצחים (תמונות מס' 8,9).[59]
לסיכום, ניתן לומר, שניתוח דימוייה של ניקה ופסלי אקרוטריות נשיים העלה סימבוליזם בהקשרים החברתיים-ערכיים והרוחניים-דתיים. סגנון העיצוב האמנותי, תוך הדגשת מראה אריג הבד יתברר כבעל משמעות רבה במישור המיתולוגי, הריאלי והאלגורי. במרכזם של סיפורים מיתולוגיים רבים, עומד מוטיב החוט והאריג כגורם עיקרי להתרחשות. מוטיב זה הוא, כזכור, בעל משמעות עמוקה בהקשר הריאלי, ואילו המשמעויות האלגוריות העולות מן הניתוח, רואות בדימוי זה מטאפורה לאווירת הניצחון והנהנתנות שלאחר המלחמות הפרסיות. קשירת פירות הדמוקרטיה והניצחון עם הדימוי הנשי של ניקה, מביא בהכרח לדיון בהיבט המגדרי ולשאלה המתבקשת – כיצד ניצחון גברי זוכה למראה אולטרא-נשי. הדיון בשאלה זו מסתמך על דיונים קודמים בחקר התרבות הקלאסית, כגון שאלת משמעות תבליט לידת פנדורה בפסל אתנה פרתנוס בהקשר האמנותי, ומשמעותה של דיוטימה בחיבור 'המשתה' בהקשר הפילוסופי. הסימבוליקה של אריג הבד הנשי שוב נדונה כמטאפורה של כיסוי, הסתרה וסילוף האמת – עובדת מציאות החיים הקשה בתקופת המלחמות הפלופונזיות. אסקפיזם זה מתחזק לנוכח ההשוואה לתיאורי האנשות בציור הכדים הקלאסי. היופי הנשי הופך איפה לאשליה מכמה בחינות: אשליית הניצחון המדומה, כמו גם אשלייה של יופי שאינו קיים ועומד בניגוד למציאות חייהן של נשים בעולם הקלאסי. השאלה הבאה הייתה – האם מדובר ב'יופי נגד נשים'? הדיון במהותו של היופי הפיזי והיופי הרוחני במחשבה הקלאסית הפנה את הזרקור להקשרים שונים לחלוטין ולפיכך למשמעויות אחרות. היופי ייתפס בהקשר זה כהתגלות של האלוהות וכאמצעי לזכות במגע עימה. ניקה לפיכך, תתפס כמתווכת, כמו גם אלים מתווכים נוספים. ההשוואה לדמות הנימפה, סייעה להבהיר את ההיבט החשוב ביותר בדימויי נשים המוסרות דבר ניצחון – הקידוש וההתקדשות כאמצעי ליצירת אשלייה של התמזגות עם האלוהות והגעה אל הנשגב. נדמה איפה, שפרשנות הדימויים בהקשר המגדרי הינה מנקודת המבט של המחקר המודרני, בעוד שהמשמעות הרוחנית והדתית, שבמרכזה השאיפה אל המקודש והנשגב, היא המשקפת את אופן המחשבה בעולם העתיק. שניות זו בדמותה של ניקה תעיד, כמו גם דימויים ונושאים אחרים באמנות הקלאסית,[80] על המתח המתמיד בין ההיבטים האתיים-מגדריים להיבטים הרוחניים, בין החילוני למקודש, או בין העולם הארצי לאלוהי, שחוקיו, כפי הנראה, שונים.
[1]
הומרוס, אודיסיאה, בתרגום אהרון שבתאי, 2002, 24.147-148.
[2] לדיון מקיף אודות מקדש ניקה באקרופוליס
והמשמעות הנרטיבית של המכלול הפיסולי המעטר אותו ראו: Andrew
Stewart, 'History, Myth and Allegory in the Program of the Temple of Athena
Nike, Athens', National Gallery of Washington. Studies in the History of
Art, Washington D.C., 16, 1985, 53-74; Jeffrey Hurwit, The Acropolis in
the Age of Pericles, Cambridge, 2004,181-191.
[3] Stewart, 'History, myth and allegory', 54; Erica Simon, 'An
Interpretation of the Nike Temple Parapet', In the Interpretation of
Architectural Sculpture in Greece and Rome, ed. Diana Buitron-Oliver,
Hanover and London, 1997, 133; Jeffrey Hurwit, The Athenian Acropolis,
Cambridge, 1999, 213.
[5] Hurwit, Athenian Acropolis, 190.
[6] הכיטון האיוני הוא שלמה העוטפת את הגוף
לכל אורכו, ונרכסת באמצעות סיכות או קשירה לאורך השרוולים הרפויים המגיעים עד
למרפק. בשל היותו עשוי מפשתן, הכיטון האיוני הוא בעל קפלים שופעים ומעודנים, יותר
מן הדורי העשוי צמר ולכן מגושם יותר. ראו: Ethel Abrahams, 'Greek Dress', In Ancient
Greek Dress, ed. Marie Johnson,
[7] לפי אריסטו, קומפוזיציה הרמונית היא זו
המורכבת מניגודים, כיוון שהניגודים שובים את תשומת הלב ומענגים את העין. ראו: אריסטו, רטוריקה, בתרגום גבריאל צורן,
תל-אביב, 2002, 3.9.8, 1410 א. עקרון יסוד באסתטיקה לאריסטו הוא עקרון האחדות
שבריבוי. עקרון זה מתייחס למבנה עלילת הטרגדיה, אולם ניתן להשליכו כאמצעי
אמנותי-אסתטי גם על יצירת האמנות הפלסטית. לפי עקרון זה, על היצירה להיות יחידה
כוללת בעלת התחלה, אמצע וסוף, אולם עליה להיות נתפסת בבירור כיחידה שלמה שחלקיה
מאורגנים ומתלכדים לכדי שלמות אחת, כך שאם יוזז או יוסר אחד מחלקיה, תתפרק היחידה
כולה ותתמוטט: אריסטו, פואטיקה, בתרגום שרה הלפרין, תל-אביב, 1977, ז'
10-12, ח' 30-35.
[8]
איסכילוס, נוטות החסד, בתרגום אהרון שבתאי, תל-אביב, 1990, 662-66, 736-38.
אודות פסל אתנה פרתנוס בהקשר לתבליט פנדורה שבבסיסו ראו: Jeffrey Hurwit, 'Beautiful Evil: Pandora and the
Athena Parthenos', American Journal of Archeology, 99 (1995), 171-186.
[9] Allan Schnapp, 'Eros the Hunter', Claude Berard et al.
(eds.), a City of Images – Iconography and Society in Ancient Greece,
New Jersey, 1989;
71; Andrew Stewart, Art,
Desire and The Body in Ancient
[10]
הסיודוס, תאוגוניה, מעשים וימים, בתרגום שלמה שפאן, ירושלים, 1956,
143-155;
Stewart, Art Desire and the Body in Ancient
[11] John Winkler, 'Phallos Politikos:
Representing the Body Politic in
[12] Eva Keuls, The Reign of the Phallus - Sexual Politics in Ancient
[13] המאבק באויב הפרסי היה הסיבה הראשונית
להקמת הברית האתית-דלית: לאחר שספרטה משכה את ידיה מן המלחמה עם הפרסים, כרתה אתונה ברית עם האיים האיוניים (הברית נחתמה בשנת 478/477). מטרת הברית הייתה לשחרר
את היוונים שהיו עדיין תחת שלטון פרס, ולהגן על אלה שכבר השתחררו ממנו. הברית קרויה על שם המנהיגה אתונה שבאטיקה ועל שם האי דלוס, בו נשמרה הקופה. אל קופה זו זרמו תרומות
מחברות הברית. במשך הזמן נוצר תהליך של השתלטות
אתונה על בעלות בריתה, והפיכתה של הברית
לכפויה: על ערים סרבניות כקריסטוס, נכסוס וערים נוספות נכפתה החברות בברית, הן שועבדו וחויבו לשלם מס; באופן זה נצטבר הון רב, ובין השנים 450-440 לפנה"ס חל תהליך של אימפריאליזם. הברית הפכה
להשתלטותה של אתונה על ערי הברית: הסכנה הפרסית
למעשה מוגרה, כך שהסיבה הראשונית ליצירת הברית לא
הייתה קיימת עוד, דבר שהביא לכך שבעלות
הברית רצו לפרוש ממנה; אולם אי שוויון הכוחות בין אתונה לערי
המדינה המשועבדות הביא לאי יכולתן לפרוש, ואילצן להמשיך ולשלם מסים. בנוסף לכך, היו אף ערים שצורפו בכוח לברית. האתונאים בתקופה
זו אף מתייחסים באופן מפורש לערי הברית כערים נשלטות. ראו: תוקידידס, תולדות מלחמת פילופוניס, בתרגום אלכסנדר
פוקס, ירושלים, 1959, ג', שורה י'; א', שורות צו, צח-צט, ק-קא; אריסטו, מדינת האתונאים, בתרגום דוד אשרי, ירושלים, 1967, כד. בשנת 454-453 הועברה קופת הברית מן
האי דלוס אל מקדש אתנה שבאתונה, כשהטענה הרשמית
לכך הייתה כי כך יהא האוצר מוגן טוב יותר. פעולה זו סימלה את השתלטותה המוחלטת של אתונה על בנות בריתה. העברה זו הייתה ללא ספק לטובת אתונה, לחיזוק מעמדה, לשליטתה בבעלות הברית
ולמעשה ליצירת אימפריה אתונאית. כספי הברית
שימשו בכדי לחזק את הצי האתונאי, וכן לבניית
מקדשי האקרופוליס באתונה ולעיטורה. מפעלי הבנייה
סיפקו עבודה ופרנסה ליותר מעשרים אלף איש. ראו: פלוטארכוס, חיי אישים – אנשי יוון, בתרגום א.א. הלוי, ירושלים, 1986, פריקלס, יב. משה עמית, תולדות יוון הקלאסית, ירושלים, 1985, 278-290;
Anton Powell,
[14] Claude Berard, 'The Order of Women', In A City of Images
– Iconography and Society in Ancient Greece, ed. Claude Berard et al., New
Jersey, 1989, 90; Ellen D. Reeder, Pandora – Women in Classical Greece,
ed. Ellen D. Reeder, Baltimore and Princeton, 1995, 202.
[15]
ראו: Andrew Stewart, Greek
Sculpture, London, 1990, Volume II, Figs. 431, 432. Reeder, Pandora,123-126
[16] הומרוס, אודיסאה, 2.93-110.
[17] אוריפידס, הבכחות, בתרגום אהרון
שבתאי, תל-אביב, 1994, 117-118.
[18] אובידיוס, מטמורפוזות, בתרגום
שלמה דיקמן, ירושלים, 1965, 6.441-670.
[19] אובידיוס, מטמורפוזות, 6.83-105.
[20] Apollodorus, The Library, J.G., Fraser (trans.), Loeb Classical Library,
London -Cambridge, Mass., 1989, III xixi, 7-8..
[21] אוריפידס, מדאה, בתרגום אהרון
שבתאי, ירושלים ותל-אביב, 1983, 784-789.
[22] דיאנירה סברה, כפי שאמר לה הקנטאור נסוס
רגע לפני מותו מחצי בעלה הרקלס, שדמו עשוי לשמש אותה כשיקוי להבטחת תשוקתו של בעלה
אליה, אולם הדם היה מורעל ושרף את גופו של הרקלס. ראו: Apollodorus, The
Library, II, vii.7.
[23] הומרוס, אודיסיאה, 11.321-323.
[24] הסיודוס, תיאוגוניה, 904-906.
[25] Stewart, Greek Sculpture, 1990, Fig. 342. הפפלוס, הוא הכיטון הדורי, פשוט יותר באופיו
מן האיוני: צורתו מלבנית, הוא נרכס מעל לכתפיים בעוד הידיים נשארות חשופות, עוטף
את הגוף ומקופל, כך שנותר עודף בד הנופל מעל החזה. ראו: Abrahams, 'Greek
Dress', 42-46
מדי שנה
כובדה אתנה במנחת פפלוס, שהוכן על ידי נשים נבחרות, אשר רקמו בבד את סיפור מלחמת
האלים והענקים. ראו:
Elizabeth Barber,
'The Peplos of Athena', In Jenifer Neils (ed.), Goddess and polis: the
Panathenaic Festival in ancient Athens, New Jersey, 1992,112-117; Reeder,
Pandora, 1995: 200.
[26] טיבו של הנושא המוצג באפריז הפרתנון
נדון בהרחבה במחקר: הדיון נסב סביב השאלה האם האפריז מציג את התהלוכה הפאנאתנאית
כאירוע היסטורי ספציפי הרואה את התהלוכה כזו שנערכה לפני קרב מרתון המכריע בשנת
490 לפנה"ס;
מיתולוגי, כאשר הדמויות המוצגות הן מיתולוגיות - ארכתאוס, המלך
קקרופס, גיאה, אלת האדמה ובנותיו של קקרופס - וכן הצעות זיהוי אחרות; או גנרי, כאשר אין מדובר בתהלוכה ספציפית, אלא באפיונים ריאליים
כלליים שלה. הורוויט דן בתיאוריות השונות, ומוביל למסקנה, כי מדובר בתיאור טרנס
מיתולוגי-היסטורי-ריאלי, שהוא מעבר לזמן ולחלל. זוהי תמצית רעיונית ברמה
ערכית-רוחנית ולא ריאלית, של 'אידיאת הפסטיבל הדתי' המעובדת באופן אמנותי, ולא
תיאור 'צילומי' של אירוע ריאלי זה או אחר. עם זאת, מסכים הורוויט כי הסצינה
המרכזית של האפריז המזרחי היא אכן מסירת הפפלוס לאתנה, תוך הדגשה, שפולחנים
אתונאים אחרים כללו גם כן מסירת בגד כמנחה -
למשל, גלימות ניתנו לארטמיס בראורוניה (Brauronia).
ראו:
Hurwit, The
Athenian Acropolis, 222-228.
[27]
בתקופת הברונזה, תעשיית הטקסטיל הייתה אחד מן היסודות של כלכלת יוון, ונשים היוו
את כוח העבודה, שניהולה היה נתון בידי גברים. בתקופה הקלאסית כלכלת יוון נתבססה לא
רק על תעשייה זו, ונשים טוו וארגו עבור ביתן בלבד. ראו: Reeder, Pandora,
200, 201, 202. אודות תפקידו של הטקסטיל בחברה
ובדת היוונית ראו: Barber, 'The
Peplos of Athena', 104-112.
[28] השימוש בטקסטיל כמטאפורה להיבטים שונים
של החיים היה שגור מאוד. ראו: ורד לב כנען, האריג של פילומלה: על טקסטואליות נשית
בעת העתיקה, מותר 6, 1998, 95-100. מחקרה של לב כנען בוחן את דמות האישה האורגת
בטקסטים העתיקים, והוא יצוטט גם בהמשך. דוגמא נוספת לשימוש במטאפורת האריגה ראו:
אפלטון, קראטילוס, כתבי אפלטון, בתרגום יוסף ג. ליבס, תל-אביב, 1955, 388.
[29] אריסטופנס, ליזיסטרטה, בתרגום
אהרון שבתאי, תל-אביב, 1997, 569-586.
[30] נושא הניצחון עולה מן המכלול הפיסולי
המעטר את החלקים השונים של המקדש - באפריזים, בגג ובמעקה – ומובע בשלושה מישורים:
מיתולוגי-פנטסטי, היסטורי-קונקרטי ואלגורי-אוניברסלי. בעוד שבתבליטי האפריזים
מתואר נושא היסטורי - ניצחון היוונים את הפרסים, ואילו נושא הגמלונים מיתולוגי -
כנראה גיגנטומכיה ואמזונונמכיה, ובראש הגג בלרופון והכימרה, הרי שנושאי תבליטי
המעקה - ניקה השורכת או מתירה סנדלה והמקריבה קורבן לאתנה - הם בעלי משמעות אלגורית. המסר שמביע המכלול
כולו הוא בעל עוצמה רבה יותר מאשר התבוננות בחלקיו בלבד. ראו:
Stewart,
'Myth and Allegory in the Program of the
[31]
מלכין, מיהו יווני, 97-98. האתונאים טענו, כי ארכתיאוס, מלך אטיקה,
היה סבו של איון (ion), אבי האיונים. מקדש הארכתאום (erechteum) באקרופוליס הוקדש אף הוא לאחדות האטית-איונית, בהיות ארכתאוס האב
המשותף לאיונים ולאתונאים. ראו:
John
Onians, Art and Thought in the Hellenistic Age - The Greek World View 350-50
BC,
[32]
ראו:John Boardman, Greek
Sculpture – The Classical Period, London, 1985, Fig. 133.1
[33] המלכה ניובה חטאה בחטא ההיבריס, לכשהתגאתה בשבע בנותיה ושבעה בניה
והשוותה אותם לשני ילדיה של לטו, הלא הם ארטמיס ואפולו. על חטא זה נענשה בהרג כל
ארבעה עשר ילדיה: הומרוס, איליאדה, בתרגום שאול טשרניחובסקי, תל אביב,
1987, 14.602-617.
[34] על פי תוקידידס, סיבת המלחמה הייתה,
שהאתונאים הלכו והתחזקו והטילו פחד על הספרטנים, שחשו סכנה כי אם לא תיעצר עוצמתה
של אתונה, יהפכו גם הם משועבדים לה. דעה זו מקובלת על החוקרים בימינו. ראו:
תוקידידס, תולדות מלחמת פלופונס, א שורה כג. המלחמות הפלופונסיות פרצו באביב 431,
והמלחמה נמשכה 27 שנים. על הסיבות לפרוץ המלחמות בין אתונה לספרטה ועל הקרבות עצמם
ראו: עמית, תולדות יוון הקלאסית, 354 ואילך; וכן:
Powell,
[35]
סטיוארט מדגיש את מקורה של המילה היוונית עבור שיש: marmaros – שבאה מן המילה – marmairein , שמשמעותה לזרוח או להאיר.
על אודות תכונותיו של השיש המעובד ראו:Stewart, Art Desire and the Body, 46 . אתונה כבית אולפנה ליוון כולה, ראו: תוקידידס,
תולדות מלחמת פלופונס, ב', מ"א.
[36] Stewart, Greek Sculpture, 89-92, fig. 408.
[37] תוקידידס, תולדות מלחמת פלופונס, ב',
ל"ח. בדיאלוג פרוטאגורס של אפלטון מנוסח העונג ומוגדר באמצעות סייגים המבוססים על
עקרון המידה. ראו: אפלטון, פרוטאגורס, בתרגום א. סימון, ירושלים, 1950, 358. במאה הרביעית לפנה"ס ניסח אפיקורוס את ההדוניזם כתורה בעלת הגדרה וסייגים ברורים. ראו:
J.C.B. Gosling and C.C.W. Taylor, the Greeks on Pleasure,
[38] Boardman,
Greek Sculpture – the Classical Period, Figs 80.3, 96.17
[39] Stewart, Greek Sculpture, 166-167; Stewart, 'History, Myth
and Allegory in the Program of the
[40] Hurwit, 'Beautiful Evil: Pandora and the
Athena Parthenos', 171-186
[41] חגי כנען, וורד לב כנען, ארוס ב'משתה' של אפלטון, המשתה,
אפלטון, בתרגום מ., פינקלברג, תל-אביב, 2001, 136-137;
David M.
Halperin, Why is Diotima a Woman? Platonic Eros and the Figuration of Gender,
in Before Sexuality, David M. Halperin, John Winkler, and Froma eitlin
(eds.), New Jersey, 1990, 262-263, 276-284; 288-290.
[42] Stewart, History, Myth and Allegory in the Program of the
[43] על המלחמה בת עשר השנים ושנות השלום
הרופף ראו: עמית, תולדות יוון הקלאסית, 360 ואילך. על המסע לסיציליה ותוצאותיו
ראו: שם, 379 ואילך. הספרים ו', ז' של תוקידידס מתארים את המסע במלואו.
[44] לב כנען בוחנת באמצעות דמויות ספרותיות
של אורגות את קיומה של קירבה סמנטית בין המילים טקסטיל לטקסט, כאשר משמעותה המקורית של המלה הלטינית textum
היא בד, אריג, ורק בשלב מאוחר יותר קיבלה את המשמעות של טקסט. כך שהטקסטיל מדומה לטקסט, אשר עלול להיות
שקרי ומכסה על האמת. עם זאת, רואה כנען הבדל בין דמות האורגת התמימה "יושבת הבית" כפנלופה, או אורגת הסימנים והקודים הויזואליים כפילומלה, לבין דמות האורגת המימטית, הפרובוקטיבית, כארכנה והלנה, שבכשרונן, מציגות באריג שלהן את השקר כאמת. ראו: לב כנען, האריג של פילומלה, 95-97;
Vered Lev Kenaan, , Silent Images: The Role of
the Mythological Weaver in Ancient Literary Criticism, in: The Language of
Silence, S. Jakel & A. Timonen (eds.),
[45] הומרוס, אודיסיאה 12.39-54.
[46] Stewart, History, Myth and Allegory in the
Program of the
[47] Lucila Burn, The Meidias Painter,
[48] Burn, The Meidias Painter, 36
[49]
נעמי וולף, מיתוס היופי – על השימוש בייצוגים של יופי נגד נשים, מגדרים:
תל-אביב, 2004.
[50] כבר הומרוס החשיב יופי פיזי כערך משמעותי וכתכונה נחשקת
על ידי הלוחם הגיבור (ונשותיו), וכחלק מן המצויינות (arete)
שלו. ראו: Walter Donlan, 'The Origins of Kalos Kagathos', American
Journal of Philology, 94, 1973, 365,
367, 370, 372
365, 367, 370.
[51] Donlan, 'The Origins of Kalos Kagathos', 372.
[52] אפלטון, המדינה, בתרגום צ. דיזנדרוק, כרך ראשון, תל-אביב, תרצ"ו, ב 369-427. החינוך הבסיסי באתונה היה מורכב מגרמטיקה – לימודיים עיוניים; מוסיקה: ותרבות הגוף. ראו: עמית, תולדות יוון הקלאסית, 348.
[53] אפלטון, המשתה, 210-212.
[54] אפלטון, פידרוס, 1956, 250.
[55] השילוב בין היופי הרוחני לגשמי יושג באמצעות לימודי גימנסטיקה ורוח.
ראו: אפלטון, המדינה, ג', יב 401-402, יז 410-412.
[56] סוקרטס שואל את היפיאס מהו היפה, וכאשר מביא הלה את הזהב כדוגמא לדבר בו מצוי היופי, מקשה סוקרטס ושואל – האם פידיאס אמן
רע הוא? שכן חלקים רבים מגופה של אתנה פיסל
בשנהב ובאבן. האם לא ידע שהדבר המשווה יופי לכל
הוא הזהב? כמו כן, שואל סוקרטס – איזה תרווד הולם יותר
בישול שעועית – זה העשוי עץ תאנה, או זה העשוי זהב? המסקנה המתבקשת היא – מה שהינו שימושי ותואם את הצורך הנדרש יפה הוא, ומה שאינו שימושי לאותו צורך, מכוער. המועיל הוא הטוב, ועל כן הטוב הוא הערך
הפנימי של הדברים, והיפה מתהווה מכוחו של
הטוב. ראו: אפלטון, 'היפיאס רבה', כתבי אפלטון, כרך חמישי, ברגום ג. ליבס, ירושלים, 1977, כרך 5, 290-291.
[57] אפלטון, פידרוס, 251. עצם העובדה שהעולם
העתיק קידש אלה מיוחדת לענייני עינוגים מיניים – הלא היא אפרודיטה – מעידה על החשיבות
שהוענקה למין ולאהבה. המין היה נטול בושה
ורגשות אשם, ואילו האלים עצמם היוו דוגמא לעיסוק
תמידי במין. ראו:
Keneth James Dover,
Classical Greek Attitudes to Sexual Behaviour, in – Women in the Ancient
World – The Arethusa Papers, J. Peradotto and J. P. Sullivan (eds.), New
York, 1984, 144.
במחשבה היוונית זכה הארוס לדיון נרחב. הארוס - הוא התשוקה המינית - מתואר כבעל כוח רב, מכניע שכל ומתיר
אברים. ראו: הסיודוס, תאוגוניה 116-122.
בדיאלוג "המשתה" נסב הדיון המרכזי סביב
טיבו של ארוס, אותו מנסה להגדיר כל אחד מן הנוכחים. על פי דבריה של דיוטימה, האישה החכמה
המצוטטת על ידי סוקרטס, ארוס הוא גורם
האלמוות לאדם, שכן הוא מביא להולדת צאצאים – גשמיים או רוחניים. ראו: אפלטון, המשתה, 206-210. האהבה או הארוס מבטאים כמיהה לחוסר בסיסי של האדם, האופייני למצב האנושי - היעדר מספיק זמן
או בעצם, נצחיות. האהבה מבטאת את הסירוב של האדם להשלים עם עובדת הסופיות, ונטייתו להתעמת עם גבולות הזמן שהוקצה לו. מן ההתנצחות עם הזמן נובעת ההשתוקקות האנושית לאלמוות, שההולדה מנסה אולי לפצות עליה. ראו: כנען, ארוס במשתה של אפלטון, 135-136. השירה הארוטית היוונית מהווה ביטוי מובהק להלכי רוח אלה. ראו בקובץ: תשוקה מתירת איברים – שירה אירוטית יוונית, בתרגום אמיר
אור, תל-אביב, 1993.
[58] Francois Lissarague, 'Figures of Women', In A History of
Women, ed. P. Schmitt Pantel,
[59] לתיאורים נוספים של ניקה ראו: ניקה נוסכת נסך על מזבח, Nolanische Amphora, Boston, MFA
20.1895, in Lexicon iconographicum mythologiae classicae, Zurich: Artemis
Verlag, c1981-c1997, VI, fig. 107.
ניקה אוחזת סרט ניצחון, פליקה מבריסל, 1579, Lexicon iconographicum mythologiae
classicae, VI, fig. 99.
[60] ראו: האלהתו של הרקלס, כד מסוג קרטר לולייני,
מ- Bari, בבריסל. מתוך:
Lexicon
iconographicum mythologiae classicae, Roy. A 1018, Vol. IV, Fig. 2927.
[61] לדיון בזיהוי הדמויות ראו: Barringer, Divine
Escorts, Ann Arbor, 1995, 146-147, Pls. 137, 138, 139, 140.
[62] Irad Malkin, 'The Odyssey and the Nymphs', GAIA,
5, 2001, 11-14. ההאנשה אף היא נתפסה כמתווכת בין האדם לאלים, ראו: Burn, The Meidias Painter, 36.
[63] Apollodorus, The Library, 3.14.6,8;
Larson 2001: 126
[64]
לגבי מיקומו המוטל בספק ראו: Jennifer
Larson, Greek Nymphs – Myth, Cult, Lore, Oxford, 2001, 126-128
[65] Larson, Greek Nymphs, 129-130
[66] Malkin, 'The Odyssey and the Nymphs', 15;
Larson, Greek Nymphs, 3-8; Walter Robert Connor, 'Seized by the Nymphs:
Nympholepsy and Symbolic Expression in Classical Greece', Classical
Antiquity, 7, 1988, 160-162; הומרוס, אודיסיאה, 4.743.
[67] ; John
Boardman, Greek Sculpture – The Classical Period, 146, fig. 116.
Buitron-Oliver מציינת אף היא שזוהי נראידה, אולם טוענת, שהפסל נראה כבד מדי מכדי לשמש
כאקרוטריון במקדש, ולכן יתכן שהיה זהו אחד
מפסלי ההקדשה במתחם האגורה. ראו: Diana
Buitron-Olivier, The Greek miracle: classical sculpture from the dawn
of democracy: the fifth century B.C., Washington, 1992, 138.
[68] Larson, Greek Nymphs, 8
[69] Connor, 'Seized by the Nymphs', 171
[70] Barringer, Divine Escorts, 147
[71] Connor, 'Seized by the Nymphs',155-166 ;
Larson, Greek Nymphs, 10,
13-14 ; Malkin, 'The Odyssey and the Nymphs', 14
[72]
הומרוס, אודיסיאה, 5.30, 60-74, 78.
[73] Malkin, 'The Odyssey and the Nymphs', 21-22
[74] Malkin, 'The Odyssey and the Nymphs', 23-25;
הומרוס, אודיסיאה, 6.122-124.
[75] Connor, 'Seized by the Nymphs', 164-165
[76] Euripides, Ion, trans. K. H. Lee
Warminster, 1997, 1080.
[77] אפלטון, איון, כתבי אפלטון, בתרגום יוסף ג. ליבס, 1959, כרך
ראשון, 436 ב-ג.
[78] Barringer, Divine Escorts, 150-151.
Euripides, Ion, 1074-1089
[79]
אריקה סימון מצטטת את אוריפידס, לפיו הכניסה בכפות רגליים חשופות נדרשה בכמה מן
המקדשים: Euripides, Ion, 220-222
;
Simon, 'An Interpretation of the
Simon, 'An Interpretation of the Nike Temple
Parapet', 136-139, Fig. 138; המקור העתיק לפולחן זה: הומרוס,
אודיסאה, 11.23-36, 10.527-534.
[80]
חטיפות ואונס נשים במיתוס ובאמנות הינו נושא המהווה אף הוא דוגמא לשניות זו, ראו:
Andrew
Stewart, 'Rape?', In Pandora, 74-90.
הכותבת היא מרצה וחוקרת אמנות יוונית ורומית. בעבודת דוקטורט, עסקה בחקר פסיפסים רומיים בנושאים מיתולוגיים בארץ ישראל. פרשנותה התמקדה בניתוח המקורות הספרותיים הקלאסיים ובמשמעויות הנאו-אפלטוניות של הפסיפסים. כמרצה בחוג לתולדות האמנות באוניברסיטת ת"א מלמדת קורסים העוסקים בהיבטים הערכיים והאסתטיים של האמנות הקלאסית, מגדר וזהות חברתית בעולם הקלאסי, המיתולוגיה ומשמעותה בציור ובפסיפס הרומי.