על צילום וטראומה: צלילי השקט

שלמה אברהמוב

המאמר מתמקד בפנקטום השני של בארת' וכיצד הוא קשור למימד הזמן ולא להתייחסות לאלמנטים מוחשיים בצילום עצמו. להקשר זה יש רלוונטיות רבה לרוב הצילומים של טראומה. המאמר מכיל תיאור מפורט של הטבח במעלה עקרבים 1954, כולל מידע על השיחזור הלילי של זירת הפיגוע באוטובוס. צילומי תעמולה אלו של גופות ההרוגים המוטלות בתוך ומחוץ לאוטובוס אשר הופצו בארץ וכעולם, מעלות שאלות הנוגעות לתחום האתיקה, המצפון ולמושג של 'האמת הצילומית'. בעזרת דוגמאות שצולמו בכלא 'טאול סלנג' בקמבודיה ובמלחמת יום כיפור בסיני 1973, מוצגת במאמר הטענה כי באופן כללי צילומי טראומה מחוללים שתי תחושות מקוטבות. הראשונה, נובעת מן ההתמודדות שלנו עם האירועים הנוראים, השנייה היא סדרה של שאלות שאין להן תשובות, ומקורן בגבולות ההבנה כאשר אנו חווים תיאורים קשים כאלו. במובן זה, הצילומים הללו נותרים נגישים ובלתי נגישים בו זמנית ומקיימים תחושות סותרות של קירבה וריחוק, ושל הבנה וחוסר הבנה. זאת היא מהותם הפנימית, 'צלילי הדממה' שהם משדרים.

למאמר המלא באנגלית לחץ כאן: This article in english


ד"ר אברהמוב הוא אמן חזותי ומרצה לאמנות, צילום ואוריינות חזותית. תואר ראשון בציור מאוניברסיטת קליפורניה סנטה ברברה ותואר שני באמנות MFA מאוניברסיטת קליפורניה אירווין. בין הפרויקטים שיצר, עבודה סביבתית עבור המוזיאון לאמנות עכשוית בלוס אנג'לס ומחקר עצמאי עבור המחלקה לצילום של מוזיאון גטי. כיום מתמקד מחקרו במשמעויות ובתיאוריה של הצילום וכיצד אלו קשורים לנושאי אוריינות ותרבות חזותית. הפרק "קריאה וכתיבה של דימויים בעידן הדיגיטאלי "פורסם ב 2008 על ידי הוצאת אינטלקט בבריטניה.

צילום והזירה הפוליטית, ינואר 2009