דם, חלל, גזע ותלת מימד: קריאה חדשה ב"מכתבים של ארכיטקט" מאת אריך מנדלסון
בראשית שנות ה-30 משרדו של אריך מנדלסון בברלין היה העסוק ביותר מבין משרדי האדריכלים המודרניים בעולם; הוא החזיק צוות של מעל לארבעים עובדים והקים בניינים בכל גרמניה ואף מחוצה לה. למרות הצלחה זאת, מנדלסון ניבא ש"כנראה לא נגיע לקץ ימינו כאן". אכן, פעילותו האדריכלית הדגולה הסתיימה לפתע עם עלייתו של היטלר לשלטון והגירתו כתוצאה מכך. הארכיטקט לא חזר שוב לגרמניה, במשך תקופה קצרה השתקעו הוא ואשתו בארץ. מנדלסון ניחן ביכולת כתיבה נהדרת: ההתכתבות הענפה שניהל במשך חייו פורסמה לאחר מותו תחת השם אריך מנדלסון: מכתבים של ארכיטקט. הטקסטים שלו מהווים ראיה יוצאת-דופן על מחשבותיו אודות פלשתינה, התנועה הציונית, הארכיטקטורה בארץ-ישראל והעם היהודי המשקם את גורלו. מאמר זה מביא לקריאה חדשה קטעים נבחרים מכתביו.
למאמר המלא באנגלית לחץ כאן: This article in english
ד''ר רחל רפפורט מנחה סטודיו לעיצוב אדריכלי ומרצה להיסטוריה של הארכיטקטורה והאמנות המודרנית במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו, חיפה; כמו כן, מרצה מן החוץ במחלקה להיסטוריה ותיאוריה של בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים. עבודת הדוקטוראט שלה עסקה בארכיטקטורה בארץ-ישראל בתקופת המנדט הבריטי. נושאי המחקר ופרסומיה כוללים: עבודתם של צ'רלס רוברט אשבי ופטריק גדס בפלשתינה-א''י; הטקסטים של מרטין בובר אודות הארכיטקטורה; אריך מנדלסון בארץ-ישראל; אינטר-דיסציפלינאריות בחינוך לארכיטקטורה.