Holylandscape

עדי שלמון-כהן

המיתוס של הנוף הקדוש בארץ נע בין אמת היסטורית לבין פרשנות תקופתית.  ירושלים היא עיר של שכבות רבות. שכבות של היסטוריה, דתות, אמונות, שליטים למיניהם, אנשים ומורכבות תמידית, שהשאירו את נופה מצולק. הנוף מכיל בתוכו את מאבקי השליטה לאורך ההיסטוריה, את עדויותיהם של בני האדם שהתגוררו שם לאורך השנים ומצאובמקום את הבסיס לאמונתם.

 

אני דור שישי בארץ ודור רביעי בירושלים ולכן הקשר שלי אליה מורכב מרבדים שונים של התייחסות. מצד אחד אני מכירה את המיתוסים והסיפורים ההיסטוריים על הארץ ואתריה ומצד אחר אני שבויה בקסמה וביופיו של הנוף.

 

תהליך היצירה שלי ובחירת מקומות הצילום נבעו ממקורות שונים: מן המסע אחרי מיתוס מצדה בתרבות הישראלית ופירוקו לאורך השנים; מטיולי הילדות לעיר העתיקה ולכנסיית הקבר; מן החיפוש אחרי שורשי משפחתה של סבתי וסיפוריה של אמי על מצבות הקברים השבורות של אבי אמה ושל אמו שנתגלו בהר הזיתים לאחר מלחמת ששת הימים.

 

הצילומים הם עדות לנוף ולמה שהתחולל בו וגילוי הסימנים באבן שנוצרו במהלך השנים. הם חושפים את שכבות ההיסטוריה והאמונה הטמונות בו. התבוננותי בנוף והמחקר הכמעט ארכאולוגי שערכתי בעזרת המצלמה ביקשו אחר מגעו של האדם והסימנים שהותיר בנוף ולוו תמיד בחיפוש אחר הקדושה ואחר המקומות שעוררו בי את תחושת הקדושה.הדרךבה אנו מסתכלים על הנוף והיחס שאנו מעניקים לו, הינה הצורה בה מקודשת הקרקע.

 

הבחירה בנוף נבעה מן ההיכרות עם המיתוס והמשמעות שניתנה לנוף לארוך השנים בצירוף תחושת הקדושה הפרטית שלי שאני יוצרת בתוך תהליך הצילום. כבר שנים אני אוספת את אותם צילומים, מקומות, תחושות וקשר בלתי אמצעי אל הארץ. הפרויקט הזה הוא רק תחילתו של קיטלוג, חיפוש, מיון וסידור הארכיון החזותי שיוצר את הנוף הקדוש הפרטי-ציבורי שלי.

Holylandscape (1.15 MB)


עדי שלמון-כהן היא בוגרת טרייה במחלקה לצילום באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. הציגה בגלריה של משכנות שאננים, בגלריה איזורית עין גדי, בגלריה החברתית במוסררה ובגלריה של המחלקה לצילום בבצלאל. היא מנהלת סטודיו לצילום ועוסקת בהוראת צילום ופילוסופיה של צילום.

הפרוטוקולים של צעירי בצלאל, יולי 2011