מטבח רנדומאלי

ראובן זהבי

אני משער שכל יצירת אמנות, בהיותה חומרית, אינה חפה ממידה ולו זעירה של מקריות. גם ציור או רישום מתוכנן ומבוצע לפרטיו, מחושב ומדויק יכילו מין הסתם אזורים רנדומאליים: הנחת צבע, טקסטורות וכדומה. לעיתים ניכר מאמץ מצד היוצר לדחוק את הבלתי צפוי אל מחוץ לאופק, לעיתים, בגישות יותר ספונטאניות, יד המקרה נסבלת  ואף רצויה. כידוע, לאמנים רבים היה יסוד הרנדומאליות באמנות המודרנית מרכיב מודע, חשוב ואפילו מרכזי של היצירה ושל התכנון. בתערוכה הוירטואלית המובאת כאן אני מבקש להציג פנים שונים בשימוש ברנדומאליות בעבודותיי מהשנים האחרונות. הרנדומאליות, נדרשה בהן למידה של ביקורת והכוונה ופיתחתי מספר  גישות או שיטות לשימוש במתכונים שונים של רנדומאליות: מטבח רנדומאלי.

במבט לאחור, נדמה לי שהמקרי הופיע בעוצמה בעבודותיי כשהתחלתי להטיל קוביות או להשתמש במכונת בינגו כדי לצייר: לבחור צבע, לבנות רישום או קומפוזיציה, לצייר באופן שבו אינני יכול בתחילת העבודה לשער את תוצאות התהליך – או לכל הפחות את חלקן. חיפשתי באותן עבודות "גנריות". ציור שבו חלקו של היוצר, חלקי, יהיה בנסיגה, יעומעם וייפנה מקום למשהו שיהיה "פשוט ציור" ולא יותר מציור.

מקבץ העבודות כאן יתמקד בעשייה באמצעות מחשב והן מבוססות כולן על תכנות: קודים שכתבתי, הרכבתי, בישלתי והמציבים את תנאי הפתיחה והקיום של העבודה. העבודות מתפתחות על גבי המסך על ידי לחיצת עכבר והן רצות ללא הפסקה על בסיס הקוד, הפרוצדורה: להפעלה יש ללחוץ עם העכבר על התמונה מכאן שעיקר העשייה התמקדה באלגוריתמים ובניסיונות עם נוסחאות וקודים של רנדומאליות להפקת התנועה, הצבע והטקסטורה, התאורה, הדינאמיקה והאינטראקציות הפנימיות בין המרכיבים: כתמים, קוים, יצורים, סביבה.

העבודה הראשונה, מתוך הסדרה של "קווים שבורים" נשענת על אנימציה של מפרקים של קו הזכור משיעורי ההנדסה בבית הספר. בעבודה מס' 1  "Broken Line" כל אחד מהסגמנטים, המחוברים במערכת צירים, כפוף לתנועה סיבובית רנדומאלית במישור. עבודת הפלאש (הפלטפורמה בה נעשתה העבודהActionscript  ליתר דיוק) מאפשרת לקו השבור "לחיות" ככל שהצופה יירצה לצפות בו.

העבודה מס' 2  "Instable Tiling" היא אנימציה פרוצדוראלית – הנוצרת על ידי קוד תוך כדי צפייה – הבנויה בשתי שכבות כאשר כל יחידה הבאה במגע עם יחידה אחרת מקבלת תאוצה, נוצרת כאן בכל שכבה דינאמיקה פנימית בלתי צפויה אך בה ניתן לגלות מחזוריות .

בעבודה מס' 3 "Erasing Worm" הייצור הזוחל  גם הוא מבוסס פלאש, בנוי מסגמנטים העוקבים אחר תנועת הראש הכפוף בעצמו לנוסחת רנדומאליות של תנועה בראונית (על שם הבוטנאיRobert Brown ) ובה בכל רגע נתון עולה מחדש שאלת כיוון התנועה. הרקע הנמחק והמשוחזר לאורך הזמן גם הוא פרי פיזור דומה.

בעבודה מס' 4 "Winners" הרנדומאליות מבוססת על התנועה עצמאית של כל ייצור ועל האינטראקציה של כל חלקי המערכת: ככל שהייצור פוגע באחרים מהירותו מוגברת והוא גדל, פגיעתו בייצור קטן יותר תקטין ותאית אותו. התוצאה היא אמרג'אנס (emergence ) של פאזות רגיעה והיפראקטיביות פראית במערכת.

בעבודה מס' 5 "Lotka – Volterra, AL Puddle" אני עובד עם נוסחה המתארת מודל של יחסי טורף נטרף. בשלולית הוירטואלית על ידי שיכפול הנוסחה והרחבתה נוצרת דינאמיקה לא צפויה ורנדומאלית של הכחדה, הזנה ומעין מערכת אקולוגית קטנה המתקיימת על המסך.

עבודות מספר 6 ו7 "Puddle, Painting Agency", הקיימות במספר גרסאות, מבוססות על קוד יותר מורכב שחיברתי ובו "סוכנים" שונים פועלים ללא הירף בסביבה הוירטואלית של השלולית, ולמעשה רושמים ומציירים בחלל, מתרבים, רודפים, מקימים מושבות... הם מצוידים במידה מסוימת של "בינה" ומודעות לסביבה אליה הם מגיבים, העבודה מתפתחת בחלל ובזמן כל עוד המחשב המפעיל אותה לא נכבה: חודשים או יותר. היצירה הדינאמית בלתי צפויה ואינה חוזרת לעולם. כל מצב נתון ניתן לשליפה, לשמירה או להדפסה. היא בחלק מהגרסאות אינטראקטיבית, מגיבה באמצעות מצלמה לנעשה סביבה, שולפת חומרים מילוליים וויזואליים מהאינטרנט ומאפשרת התערבות ישירה של הצופה.

עבודה מספר 8 מושתתת על אלגוריתם בשםMira Gumovsky  שבו הרנדומאליות מוכנסת לתוך מבנה הפונקציה עצמה: כך נוצרת מין סופר פונקציה שניצלתי בעבודת הרישום המשלימה של העכבר המצייר והעכבר המוחק.

העבודה האחרונה, סוכנים רושמי פנים, הפרוצדורה מתפתחת באופן איטי ובדרך שלא ניתן לחזות כאשר שיתוף הפעולה בין הסוכנים השונים מוביל לרישום של מסכת פנים קצת מבעיטה בסוף התהליך.

 

רשימת עבודות:

1. A Broken Line, Flash  Actionscript, 2009

2. Instable Tiling, Emergence, Actionscriptprocedural animation, 20053. Erasing Worm, Flash  Actionscript, 2010

 

4. Winners, Actionscript procedural animation, 2008

 

5. Lotka – Volterra AL Puddle, Actionscript procedural animation, 2009

 

6. Painting Agency, The Puddle, Actionscript procedural animation, 2011

 

7. Post Agency, The Puddle, Actionscript procedural animation,  2011

 

8. Perfect Couple, Actionscript procedural animation, 2011

 

 

 

9. Face Drawer Agents, Actionscript procedural animation, 2010

מטבח רנדומאלי (1.15 MB)


ראובן זהבי נולד ב1957 באלג'יריה . לאחר לימודיו במחלקה לאמנות בבצלאל המשיך את לימודיו באוניברסיטה פריז VIII בצרפת, שם השלים דוקטורט בשנת 1989 בנושא כלי העבודה של אמנים ואסטרטגיות של יצירה. בין 1991 ועד 1996 עמד בראש "קלישר" בית הספר לאמנות – תל אביב ולאחר מכן, מ1996 ועד 2005 בראש המחלקה לצורפות בבצלאל. כיום הוא חי ועובד בירושלים, מרצה בבצלאל במחלקה לצורפות ואופנה ובמחלקה להיסטוריה ותיאוריה. בשנים האחרונות עיקר עבודתו בשדה של הדמיה דיגיטאלית ומיצבי מולטי מידיה המערבים גם ציור, פיסול ורישום.

אין, אינפורמציה ואי-וודאות, פברואר 2012