עמימות מתוכננת: עימות עיצובי

דיויד גוס

עיצוב מבטא שאיפה אנושית לסדר, רציונל שעמו אנו מנסים להשפיע על העולם והאובייקטים מסביבנו ולשנות אותם. לעומת זאת, הגרוטסקה, תופעה נוספת של יצירתיות אנושית, מייצגת את ההפך הגמור. החזות הוויזואלית של הגרוטסקה מכניעה את הצופה, אף שהיא בעלת סתירות פנימיות; היא מתחמקת, מעורפלת, ודוחה. לעתים הגרוטסקה אפילו יכולה להיות מפחידה. עם זאת, כמו כל יצירה אנושית מכוונת, גם הגרוטסקה נוצרת באמצעות תהליך עיצוב מתוכנן.
ביטויים אלה של עמימות המתוכנת (הגרוטסקה) מתרחשים בתדירות גבוהה בעיצוב העכשווי, היות ויש עלייה בתפקוד הסמלי בעיצוב. מעצבים עכשוויים נראים כמי שנוטשים את האתוס המודרני של צורה בעקבות תפקוד, ומחפשים אחר משמעות מעבר לשימושיות המיידית.
דבר זה יוצר לעתים קונפליקט בין ההיבטים הסמליים והפונקציונליים של עיצוב. קונפליקט זה ניכר ביותר באחד מהפריטים השימושיים הנפוצים ביותר בתרבות - הכיסא. מאמר זה יבחן וינסה לזהות את השינוי באסתטיקה של העיצוב בכל הנוגע לתכונות האונטולוגיות של הגרוטסקה בעיצוב עכשווי של כיסאות, החל מהאתוס של המודרניזם, דרך הנטיות הפוסט מודרניות ועד הגישות העכשוויות. נוסף על כך, אדון באופני השימוש האפשריים של קונפליקט זה ותרומתו לשיח עיצוב רפלקסיבי.

למאמר המלא באנגלית לחץ כאן: This article in english


צייר, שהשתתף בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות. מרצה לציור ורישום, והיסטוריה ותיאוריה של העיצוב העכשווי והיצירה האפריקאית. מרצה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים של הטכניון, בלימודי תרבות בשנקר. ובתוכנית הבין אוניברסיטאית ללימודי אפריקה באוניברסיטה בן גוריון.

קונפליקט: אנטגוניזם ויצירה, אוקטובר 2012