מרגרט קרופורד זיהתה במאמרה כי מרכזי הקניות הגדולים - הקניונים - חורגים מגבולות תרבות הצריכה שהיו מוכרים בעבר. לטענתה, חריגה זו, שהפכה את הקניון ל"עולם ומלואו", שאינו מוגבל רק לחוויית הצריכה, הופכת את העולם כולו לקניון. משמעות היפוך היוצרות היא שהיחסים החברתיים, כלכלת השוק והמרחבים הפיזיים של הערים מושפעים מ"תרבות הקניונים" שלמעשה הפכה לתרבות השלטת. קרופורד מבססת את טענותיה על סקירה כרונולוגית של תרבות הקניונים בפרברים של צפון אמריקה בעיקר. יש לציין שהטקסט נכתב זמן קצר אחרי תקופת שיא פריחתם של הקניונים בארה״ב ולפני התפתחות תופעות משמעותיות בתרבות הצריכה, כמו נטישת הקניונים הגדולים והחזרה למרכזי העיר המסורתיים. קרופורד מתארת את ההשפעה של הקניון על העיר, החברה והכלכלה ואת האבולוציה של הקניון ממרכז המשמש רק כאזור צריכה עד להפיכתו למרכז חברתי. השפעתו החברתית של הקניון נראית גם ביצירת ״היררכיית צריכה״ הנוצרת כאשר צריכת סחורות מתחילה להגדיר את המעמד החברתי של הפרט, בניגוד לעבר בו המעמד החברתי התבסס על הונו של האדם. השפעת הקניונים על כלכלת השוק התרחבה גם מעבר למבנה הקניון, ומאחר ואוגדו בו מרבית צרכיו החומריים של האדם, פחת הצורך במרכזי העיר המסחריים והמגוונים שהתנוונו והתרוקנו. קרופורד טוענת כי שינוי אופן הצריכה ממיקוח על מחיר מוצר בשוק המסורתי למחיר קבוע שאינו בר־דיון, הפך את הצרכנים לפאסיביים והמחירים הקבועים הפכו לנורמה שאינה טבעית לתרבות האנושית. קרופורד מראה גם כיצד קרה שככל שהקניונים הפכו לדמויי־ערים, עברו מרכזי העיר ומוסדות עירוניים ציבוריים תהליך של "קניוניזציה", והחלו משלבים בהם מרכיבים של קניון בעיצוב ובקונספט, על תקן "אם אי־אפשר לנצח אותם, נצטרף אליהם". היא מדגימה זאת בשילוב מרכזי עסקים ומגורים במתחמי הקניונים מצד אחד, ובעליית חשיבותה של חנות המזכרות במוזיאונים והוספת אלמנטים נופיים, כמו מזרקות, בעיצוב שטחים פתוחים במרכזי העיר המסחריים, מצד שני. בסקירתה את עליית תרבות הקניונים מציעה קרופורד להתבונן בתופעה משני צדדיה, החיוביים והשליליים, ודרכם להכיר בתפקיד המשמעותי שהקניונים תפסו בעיצוב התרבות והמרחב בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת.
Crawford, Margaret. "The World in a Shopping Mall.” In Variations on a Theme Park: The New American City and the End of Public Space, edited by Michael Sorkin. New York: The Noonday Press, 1992, 3-30.