קראפט

Craftsman versus Designer

מהי מלאכה? במה היא שונה מאמנות או עיצוב? בספר זה האוורד ריסאטי בוחן סוגיות אלו על ידי השוואה בין עבודות קרמיקה, זכוכית, מתכת, אריגה וריהוט לציור, פיסול, צילום ועיצוב מכונות, מתקופת הבאוהאוס ועד קבוצת ממפיס. הוא מתאר מלאכה כפונקציה בעלת ביטוי עמוק של ערכים אנושיים העומדים מעל תרבות, זמן ומרחב.

על פי ריסאטי, הדמיון בין המעצב לבעל המלאכה הוא רב, ושניהם עסוקים בשאלות של פונקציה וצורה. אך, ההבדל המהותי ביניהם הוא בכך שבעל המלאכה מסיים את תהליך היצירה שלו במוצר מוגמר, אותו ייצר במו ידיו, ואילו המעצב מסיים את תהליך היצירה שלו רק  עם סקיצה, תוכנית, או הנחיות לייצור. לכל תהליך ייצור שני שלבים: שלב התכנון והעיצוב ושלב ההוצאה לפועל. המעצב ובעל המלאכה חולקים, אמנם, את השלב הראשון, אך המעצב אינו מבצע את השלב השני, ולמעשה לא בא במגע עם עולם החומר. המעצב אינו מתמודד עם המתח הקיים בין רעיון לפעולה, בין מחשבה להתנהגות החומר.

הבדל מהותי נוסף בין השניים מתבטא בתוצרים. לאור העובדה שבעל המלאכה מייצר בעצמו את תוצריו, גם אם יתאמץ  לייצר קו אחיד בסדרה, סט או קולקציה, כל פרט בייצור יהיה שונה, וזאת בגלל מגע ידיו בחומר. כך שהתוצר הסופי יהיה מִקבץ של אובייקטים אינדיבידואלים יותר מאשר סט אחיד. ואילו המעצב, אשר מייצר תוכניות  עבור מכונות ייצור, גם אם ינסה ליצור אובייקטים שונים באותו פס ייצור, תוצריו יהיו זהים לחלוטין. נקודה זו מציפה דיון רלוונטי העוסק במערכת היחסים שבין מקור להעתק. ייצור מסיבי מייצר סדרות זהות, שאין ביניהן היררכיה, ועל כן מוחקות את רעיון המקור. האובייקט הכי קרוב ל״מקור״ עבור המעצב הוא הפרוטוטיפ, אך הוא בעל מעמד מחקרי, ניסיוני, משתנה.

בהמשך משווה ריסאטי בין בעל המלאכה למעצב בעמדו על החיבור שנוצר ביניהם לבין החומרים בהם הם משתמשים. בעוד המעצב מנותק מתהליכי הייצור, בעל המלאכה מחויב לחומרים בהם הוא משתמש,  ובכך מתקיים חיבור טבעי בין החומר לפונקציה של תוצריו.

על המלאכה לנסח לעצמה תפקיד בחברה העכשווית, אומר ריסאטי. אחרת, היא תיספג בתוך שדות האמנות והעיצוב, וגישתה הייחודית להבנת העולם תאבד.

 

Risatti, Howard . “Craftsman  versus Designer,” A Theory of Craft Function and Aesthetic Expression. Chapel-Hill: University of North Carolina Press, 2007, ch. 17.

 

האוורד ריסאטי (Risatti)

פרופסור לתולדות האמנות באוניברסיטת קומונוולת' (commonwealth), ווירג'ינה (VCU), ארה"ב. בין ספריו הקודמים:
Postmodern Perspective - Issues in Contemporary Art, 1997. Skilled Work: American Craft in the Renwick Gallery (with Kenneth R. Trapp), 1998