אופנה

Individuality and Social Fashion

אופנה היא צורה של חיקוי ושל שוויון חברתי אך יחד עם זאת, באופן פרדוקסלי, היא משתנה תדיר. סימל מבדיל בין זמנים ומעמדות חברתיים. האליטה, החברה הגבוהה, יוצרת ומציגה אופנה מסוימת וההמונים מחקים אותה בניסיון לשחזר את הסממנים החיצוניים של המעמד, ונוטש אותה לטובת טרנד אחר. תהליך זה מואץ ככל תחום שמעורה בו הון רב. אופנה אינה קיימת בחברות שבטיות או חברות נטולות מעמדות. האופנה נוגעת בחיצוני ובשטחי, היכן שחוסר היגיון אינו מזיק, והיא מסמלת את החוסר בחירות עצמית. מכאן שהיא מסמלת את האישה ומעמד הביניים, שהחירות החברתית שלהם עולה בהתאמה לאינדיבידואליות הסובייקטיבית שלהם. חלק מהצורות (אלו שאינן ״קלאסיות״) מתאימות באופן מהותי יותר מאחרות לשינויים שבאופנה. האחדות הפנימית של מה שמכונה ״קלאסי״ עושה אותן עמידות לשינויים.

 

Simmel, George. “Individuality and Social Fashion.” American Journal of Sociology, 62, no. 6 (1957): 541-558.

 

גאורג זימל (Simmel)

סוציולוג ופילוסוף. זימל הוא סוציולוג של ה"קונפליקט". הוא רואה בקונפליקט את הבסיס ליחסים המרכיבים את החברה. לטענתו, סולידריות חברתית אינה צורך הכרחי לקיום של חברה. להפך - הקונפליקט הוא חיובי ובונה, הוא מביא למגע ולמשא ומתן המפתחים את האדם. כאשר ישנו ניסיון לשמור על אחדות, הייחודיות של כל אדם מיטשטשת ונוצר קיבעון. זימל היה אבי הסוציולוגיה הצורנית. הוא נתן דגש לצורות של אינטראקציות חברתיות ולתפקידים ולדמויות בחברה, ובראשם ל"זר".