אופנה

Fashioning the Frame: Boundaries, Dress and the Body

הגוף העירום נמצא תמיד במוקד תשומת הלב הביקורתית. לא כך הגוף הלבוש. במענה על הצורך בתיאורטיזציה של לבוש Fashioning the Frame: Boundaries, Dress and the Body מספק סקירה כללית של מגמות השיח האחרונות ומציג תיאוריה מקורית של משמעות השמלה ביחס לגוף.

זהות נשענת על גבולות על מנת לבדל את האני. השמלה מאתגרת גבולות: היא ממסגרת את הגוף ומשמשת גם להבחנה ולחיבור בין ה"עצמי" לבין ה"אחר". על־כן, המחברים טוענים כי לבוש הוא גם גבול וגם לא־גבול שמייצר יחס מורכב בין "עצמי" ל"לא־עצמי". בבחינת תפקידו של הלבוש במבנים חברתיים, טוענים המחברים כי ניתן לראות בגדים כמגבילים וגם כמשחררים זהות פרטנית וקולקטיבית כאחד.

בהצעת המחברים כי לבוש מייצג '"משטח עמוק", ביטוי של הלא־מודע באמצעות תופעות שטחיות לכאורה, הם גם מטילים ספק ביחס בין המשטח לעומק ומתמודדים עם תפיסת הלבוש כמסווה או הסתרה. המחברים ניגשים למושג המבט ותפקיד המגדר באמצעות דיון במסכות וצעיפים שלטענתם משלבים באופן פרדוקסלי הסתרה וגילוי, "אמת" ו"הונאה". כאן הגוף והשמלה נתפסים כצורות של היעדרות, כאשר השמלה אינה מסתירה את הרעיון של ״גוף״, אלא את העדר הגוף הפיזי.

המאמר מציע לבחון את הגוף הקולקטיבי המופק באמצעות השיח על אודות הלבוש דרך פעולות של גישור בין הספירות הפרטיות לציבוריות, תוך שימת דגש על מערכות היחסים בין אופנה והיסטוריה. במרכז המחקר המוצע יעמוד הרעיון כי אופנה מאתגרת באופן מובהק את התפיסות ההיסטוריות המבוססות על עקרונות של ליניאריות וקידמה.

 

Cavallaro, Dani and Alexandra Warwick, “Fashioning the Frame: Boundaries, Dress and the Body.” In The Collective Body – Fashion, History, Commodities. Oxford: Berg, 1998, 95-127.

 

אלכסנדרה וורוויק (Warwick)

ראש המחלקה ללימודי אנגלית, בלשנות ותרבות באוניברסיטת ווסטמינסטר, לונדון. המחקר שלה עוסק בתרבות הוויקטוריאנית.

דני קוואלארו (Cavallaro)

סופר עצמאי המתמחה בהוראת ספרות, תורת הביקורת ותרבות ואמנות חזותית.
בין פרסומיו: The Gothic Vision: Three Centuries of Horror, Terror and Fear (2005), Critical and Cultural Theory (2001), Cyberpunk & Cyberculture: Science Fiction and the Work of William Gibson (2001).