צורפות

What Is It That You Do Exactly? Categorizing contemporary jewelry through exhibitions

במאמרה מבקשת קלי ריגס לבחון תמונת מצב של תחום התכשיטים העכשווי ולסווגו, תוך התבוננות בתערוכות עכשוויות - גנריות וספציפיות. המאמר נחלק לשלושה: בחלק הראשון דנה ריגס בארבעה סוגים נפוצים של תערוכות שאינן מוצלחות במיוחד לדעתה: תערוכות המבוססות אך ורק על חומר; תערוכות המבוססות על קבוצת יוצרים.ות הנמצאים.ות באותו אזור גיאוגרפי; תערוכות הקשורות לבית ספר ספציפי (בירידים, בגלריות או במוזיאונים) ולתחרויות עם פאנל שופטים. לתפיסתה, לכל סוגי התערוכות הללו אמנם יש היבטים מעניינים שיכולים לתרום להתפתחות ההבנה של תחום התכשיטים העכשוויים, אך המכנה המשותף שלהן רחב ופשטני מדי. הן מאופיינות בדרך כלל בגודש שמונע מורכבות אינטלקטואלית או בחינת עומק של יצירות ספציפיות. תערוכות אלה אינן מצליחות להגיע לקהלים חדשים או להוות מסגרות מעניינות מספיק ליוצרים המציגים.

בחלק השני מציגה ריגס אופציות מעניינות בעיניה, עצמאיות ורעננות יותר שמאפשרות לעקוף את הנוקשות הנפוצה בתחום. ביניהן: תכשיטים כנושא או מושג; תכשיטים ש״נראים טוב ביחד״; תכשיטים המעוררים עניין משותף (מחקרי, קונספטואלי, ועוד); תערוכות יחיד ותערוכות פתוחות ומשוחררות המעלות נושאים עכשוויים ובוערים בתחום (יצירות חד־פעמיות, פסטיבלים, אירועי חוצות).

בחלק השלישי והאחרון של המאמר מציעה ריגס לבחון מחדש את אופני התצוגה בהתאם לתחום המתפתח, על מנת למתוח את גבולותיו. היא מציעה גישה חדשה והולמת יותר לדעתה: תערוכות המקבצות יוצרים.ות על פי גישתם לתכשיטים כמדיום וכמעשה אמנותי ומרמזות על אופי מחקרם.ן; בין האופציות שהיא מציעה: התייחסות לרעיון פילוסופי רחב בו נוצר רב־שיח בין האמנים והעבודות, תוך שימוש בשפה תיאורית ספציפית על מנת להגדיר את העבודות המבוקשות להצגה.

 

Riggs, Kellie. “What Is It That You Do Exactly? Categorizing contemporary jewelry through exhibitions.” artjewelleryforum.org, 2013.
https://artjewelryforum.org/articles/what-is-it-that-you-do-exactly.

 

קלי ריגס (Riggs)

אוצרת, כותבת ויוצרת בתחום התכשיטים. מייסדת הבלוג greater-than-or-equal-to.com. כותבת ל-Current Obsession, מגזין לתכשיטים עכשוויים.