מניפסט פיוטי זה, במקור מ-1963, מתמקד במה שברקאג' תופס כמהות הקולנוע - הראייה (vision). מצד אחד מעלה הטקסט את היכרותו המעמיקה של המחבר עם ההיסטוריה של הקולנוע, אך מצד שני אין הוא מנסה לטעון טענה אקדמית, אלא להציג את הפוטנציאל של המדיום כבלתי־ממומש. ברקאג' סוקר את תפקיד הקסם בקולנוע על העוצמה והרמייה המעורבים בו. הוא מציע לא לתפוס לעולם את המצלמה כחלון או כפיסת מציאות אלא כאפרטוס ראייה בעל תכונות משלו. הוא משווה אותה לטכנולוגיות הדמיה אחרות המתבססות על מידע שאינו בהכרח אור, וטוען כי יש לראות אותן כבעלות פוטנציאל קולנועי משום שהן מאפשרות ראייה ייחודית.
Brakhage, Stan. “Metaphors on Vision.” In Film Manifesto and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology, edited by Scott MacKenzie. Berkeley: University of California Press, 2014, 62-69.