אמנויות המסך

וידאו: האסתטיקה של הנרקיסיזם

במאמר זה, במקור מ-1976, מבקשת קראוס להגדיר את הווידיאו כיצירה שהמדיום שלה אינו המסך או המצלמה אלא הנרקיסיזם שהוא כמובן מצב פסיכולוגי ולא חומר. דרך ניתוח של מספר עבודות של אמנים כמו ויטו אקונצ'י (Aconcci), ברוס נאומן (Nauman), לינדה בנגליס (Benglis) ואחרים, היא מציגה את ההבדל בין אמנות רפלקסיבית (reflexive art) המצביעה על אמצעי הייצור, תכונות המדיום ואופני הצריכה של האמנות, לבין אמנות המבוססת על התבוננות נרקיסיסטית (reflective art) בבבוּאָתֵנוּ כיוצרים וכצופים. עם אמנות מסוג זה עובדת ומתכתבת, לדעתה של קראוס, אמנות הווידיאו.

 

קראוס, רוזלינד. "וידאו: האסתטיקה של הנרקיסיזם." תרגום: אילנה טננבאום. בתוך: וידאו־Zero, הפרעות בתקשורת, הדימוי המוקרן הראשון. חיפה: מוזיאון חיפה לאמנות, 2003 (1976), 61- 68.

 

רוזלינד קראוס (Krauss)

תיאורטיקנית, מבקרת אמנות ופרופסור באוניברסיטת קולומביה. עוסקת בציור, פיסול וצילום של המאה ה־20. בשנות השבעים של המאה ערכה את כתבי העת Artforum ו-October, שהיא ממייסדיו. קראוס אצרה תערוכות רבות, ביניהן מיצירותיו של חואן מירו במוזיאון גוגנהיים בניו יורק ושל ריצ׳רד סרה ב-MoMA. היא הושפעה מגישתו של קלמנט גרינברג לניתוח האופן בו נוצרת ומשפיעה יצירת האמנות. עם זאת, היא פיתחה גישה מרחיקת לכת של ניתוח פורמאלי כבסיס הכרחי לדיון רציני באמנות. באוסף מאמריה The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths (1985) קראוס עושה שימוש בסמיולוגיה, סטרוקטורליזם ופוסט־סטרוקטורליזם כדי לחקור את האופן בו פוסט־מודרניזם שינה את הבנת אמנות המאה ה־20 ואת הכתיבה אודותיה.