תרבות חזותית וחומרית

שלב המראה כמעצב הפונקציה של האני

טקסט זה מבוסס על הרצאה של לאקאן מ־1949 בה הוא מציג את האופן בו "שלב המראה" - מושג אותו טבע שנים קודם לכן - משפיע על האני. בשלב זה, המתרחש בין גיל שש לשמונה־עשר חודשים, העולל מזהה את דמותו שלו במראה, אך העצמי שלו אינו זהה לזה השלם המשתקף במראה (האחר), והוא חווֶה ניכור זהותי שישתקף בהתפתחותו המנטלית כולה. כתגובה נכנס לפעולה תהליך של הזדהות, של יצירת האגו, במובן שהסובייקט מקבל על עצמו דימוי שלם ומלא, וחש עליצות ושליטה מדומָה. את היותו של הגוף מקוטע, לא־שלם, מאתר לאקאן בחלומות וביצירות אמנות שונות. לאקאן ממקם את שלב המראה במסגרת רחבה יותר, ב"פונקציית האימגו", במסגרתה נוצר קשר בין האורגניזם לבין המציאות שלו. אף כי הפסיכואנליזה יכולה לעשות שימוש באופן זה של ראיית הדברים, ולחקור את רגע המפגש בין טבע לתרבות, היא אינה יכולה לקחת את הפציינט אל ההבנה המוחלטת אלא רק להורות לו את הדרך.

 

לאקאן, ז'אק. "שלב המראה כמעצב הפונקציה של האני." בתוך: כתבים, כרך א'. תרגום: נועם ברוך. תל אביב: רסלינג, 2015, 87-94.

 

ז׳אק לאקאן (Lacan)

פסיכואנליטיקאי ופסיכיאטר צרפתי. רעיונותיו, כפי שבאו לידי ביטוי בסמינרים שנתיים אותם לימד מתחילת שנות החמישים ועד תחילת שנות השמונים של המאה הקודמת בבית חולים פסיכיאטרי ולאחר מכן ב־normale École érieuresup בצרפת, היוו פרשנות מחודשת של פרויד והפסיכואנליזה, ועשו שימוש גם בבלשנות הסטרוקטורליסטית של דה-סוסיר (de Saussure) ובפילוסופיה של אריסטו ואפלטון, היידגר, הגל ואחרים. לאקאן השפיע על תחומים רבים, כגון פוסט־סטרוקטורליזם, תיאוריה ביקורתית, פילוסופיה צרפתית של המאה ה־20, תיאוריה קולנועית ופסיכואנליזה קלינית. הוא היה אינטלקטואל פעיל ועמד בקשר עם פילוסופים ואמנים רבים בני־זמנו. בין המושגים המרכזיים אותם טבע ניתן למצוא את ״שלב המראה״, "השנים המכוננות של העצמי" ו"הסובייקט".