צורפות
אסופת המאמרים במקראה לצורפות מתייחסת לתחום הרחב על כל חלקיו - תכשיטים, כלי־טקס וחפצים. באופן מסורתי היה נהוג להגדיר אובייקטים כ"צורפות" רק אם היו עשויים מתכת. אולם בעשורים האחרונים תחום הצורפות ״שחרר״ עצמו מתכתיבים חומריים וממוסכמות נוספות על מנת להשיג חופש אמנותי גדול יותר (Answering Pravu: Seven Corpus artists and a Philosopher). הגדרת "כלים" ו"תכשיטים" למשל התרחבה וכיום הם הפכו ״חופשיים״ מדעות קדומות ואינם כפופים עוד לחוקים המחמירים שהושתו עליהם בעבר בכל הקשור לחומר, צורה, מידה ומחיר (Roland Barthes ,From Gemstones to Jewelry) חוקים מחמירים כאלה קובעו בקודים שהופצו עוד בעולם העתיק (קוד יוסטיניאנוס למשל) או הונהגו כמוסכמות חברתיות שנותרו דומיננטיות במשך מאות שנים.
המאמרים במקראה לצורפות, מאת כותבים.ות מרקע שונה, פורשים מנעד רחב - היסטורי, גיאוגרפי ורעיוני - המבוסס על דיסציפלינות מחקר אקדמיות שונות שרואות בצורפות אבן־בוחן לתהליכים תרבותיים מורכבים. הם מבקשים לצייר תמונה רחבה של תפקידים, דעות ועמדות, ולבטא מגוון של תת־תחומים ואופני כתיבה. המאמרים נבחרו על פי יכולתם לייצג נרטיב ייחודי ומרכזי שניתן להשליך ממנו על הקשר בין חומר לגוף ולתרבות. חפצים ותכשיטים הנישאים או נענדים על הגוף הם בין העדויות החומריות העתיקות ביותר שנמצאו באתרים ארכיאולוגיים ברחבי העולם. הם ידועים כחפצים האישיים הראשונים הנלקחים או נטמנים על ידי בעליהם בעת צרה. חלקם קשורים לטקסים משמעותיים בחיינו והם מלווים אותנו ביום־יום. בתרבויות רבות בעולם הם ליוו (ועדיין מלווים) את המתים בקבורתם.
המאמרים במקראה עוסקים, בין היתר, בתכשיט ובמקורותיו התרבותיים והגיאולוגיים; בקשר בין התכשיט למערכת האופנה; באספקטים סוציולוגיים של תכשיטים ובקשר שהם יוצרים בין העונד.ת לסביבתו.ה; בהשפעת המקור החומרי של תכשיטים על תפיסות תרבותיות, ובקשר בינם לבין סוגיות של מִנהגים חברתיים: טעם, משמעות, מוסר וקסם.
במקראה דעות מגוונות מדיסציפלינות שונות המשקפות קשת רחבה של עיסוק בתחום הצורפות: תרומתן של שיטות מדעיות מתקדמות המסייעות להיסטוריונים בחשיפת מקורות חומריים וטכניים של יצירות צורפות קדומות; סוגיות בתחום המשפט והחברה הדנות בחוקים ובתקנות הקשורים לענידת תכשיטים באימפריה הביזנטית; עדויות על אופיו ומבנהו של שוק הצורפות, והתפיסות התרבותיות בקרב קהילות צורפים עירוניות, בינן לבין בעלי־מלאכה כפריים במרכז אמריקה הפרה־קולומביאנית; תכשיטים של שרידי קדושים נוצריים בימי הביניים באירופה; השפעות זרות על הצורפות הסינית העתיקה (בין היתר מן המזרח התיכון); הקשר בין תכשיטים לעבדות, והתקדמותן של נשים צורפות במאה ה־19 בתנועת ה- Arts and Crafts הבריטית. אחדים מן המאמרים עוסקים בזרמים ותפיסות בצורפות המקומית בחברה הישראלית והפלסטינית. אחרים דנים במקומם של הכלים והאובייקטים הצורפותיים בין תחומי העיצוב, האמנות והקראפט, כמו גם בשאלות של מקור וזיוף וגם תהיות על אודות הקשר בין אבולוציה צורנית של כלים והקשר בינה לבין ארגונומיה, טכנולוגיה, הנדסה, המצאה ותרבות.
במקראה מצוינים שמות המאמרים ותקציריהם לצד מספר מילות מפתח. לכל תקציר קודם משפט ביוגרפי על הכותב.ת. את המאמרים המלאים ניתן לקבל בעותק דיגיטלי או מודפס במזכירות המחלקה לתרבות חזותית וחומרית.
עינת לידר
כתיבה ועריכה: פרופ' עינת לידר
עריכה לשונית: עוז שלח
תודה לשחר כהן וסופיה זכרובה.